Ansvarligt institut | Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab
78 % Institut for Jordbrug og Økologi 2 % Institut for Grundvidenskab og Miljø 20 % | ||||||||||||||||
English Title | Veterinary Anatomy and Physiology - part 1 | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig prøve kun visse hjælpemidler Ingen hjælpemidler tilladt ved praktisk-skriftlig spottest. Alle hjælpemidler tilladt ved øvrige eksamensdele Beskrivelse af eksamen: Den løbende eksamen består af syv delelementer: 1) Fem internetbaserede opgaver, som præsenteres på Absalon, og som inkluderer teoretiske spørgsmål til pensum i anatomi, fysiologi, biofysik og zoologi. 2) En skriftlig auditorieeksamen (2 timer) i biofysik. 3) En praktisk-skriftlig spottest (1 time) baseret på fremlagte præparater og øvelsesmateriale. Spottesten finder sted i eksamensugen i blok 3. Det tilstræbes, at 7,5 point af kursets eksamensbelastning afvikles i blok 2 og 7,5 i blok 3h bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensdatoer: 25. januar 2011, Datoen gælder deleksamen i biofysik | ||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen består af forelæsninger, praktiske øvelser, teoretiske øvelser, IT-sessioner (e-læring) samt selvstudium. Der placeres to emnerelaterede IT-sessioner pr. blok, og desuden vil hver af de praktiske øvelser omfatte en mindre IT-session. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Der er givet dispensation fra ugestruktur Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Der er givet dispensation fra ugestruktur | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 300067 Veterinært Introduktionskursus | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Med hensyn til de praktiske øvelser i histologi, dissektion og fysiologi begrænses deltagerantallet til 186. Studerende, der tidligere har været tilmeldt kurset, kan ikke påregne at få plads på øvelseskurset igen. | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kursets alternative titel er: Bevæge-, kar-, nerve- og hudsystemets anatomi og fysiologi Undervisningen i anatomi vil fokusere på huspattedyrenes normale struktur og opbygning fra det makroskopiske til det mikroskopiske niveau (speciel histologi). Den histologiske undervisning koordineres med cellebiologi, almen histologi og genetik. Følgende af kroppens organsystemer vil blive gennemgået: Bevægeapparatet inkluderende biomekanik, karsystemet, centrale og perifere nervesystem samt hud og hudmodifikationer. Undervisningen i fysiologi vil hovedsageligt være rettet mod specifikke organers og organsystemers funktion, specielt muskler, blodet, hjertet, karsystemet, centrale og perifere nervesystem og mælkekirtler samt mod membran- og transportfysiologi, stofskifte- og energiomsætning og temperaturregulering. Undervisningen i metabolisk biokemi vil omfatte omsætning af hovednæringsstoffer (protein, kulhydrat og lipid) med hovedvægten lagt på anabole reaktioner. Undervisningen i biofysik vil omfatte emnerne kraft, energi, belastning, biomekanik, bioelektricitet, gasser, optik, lyd/ultralyd, hydrodynamik og temperatur. Kurset vil endvidere indeholde praktiske øvelser i zoologi. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Undervisningen i anatomi omfatter forelæsninger og praktiske demonstrationer, øvelser og dissektioner. Undervisningen understøttes af IT-baseret undervisningsmateriale (blended learning), f.eks.vejlednings- og demonstrationsvideoer. Såvel mikroskopiske (speciel histologi) som makroskopiske øvelser foregår for hele årgangen samlet i henholdsvis histologisalene og dissektionssalen. Dissektioner foregår i småhold. Hver dissektion afsluttes med en præsentation og frivillig spottest på dissekerede præparater, hvor de studerende kan teste deres praktiske vidensniveau. Undervisningen i zoologi består af praktiske øvelser. Undervisningen i fysiologi, biofysik og biokemi omfatter forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser samt IT-baseret undervisning (e-læring). | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende: Viden De studerende forventes at beherske huspattedyrenes makroskopiske anatomi, fysiologi, specielle histologi.inden for det angivne pensumområde og relatere denne viden til det levende dyrs normal funktion. Vidensniveauet vil være differentieret efter den kliniske, hygieiniske og forskningsmæssige tyngde, hvormed de forskellige organsystemer vurderes at være relevante for efterfølgende kurser på veterinæruddannelsen samt for det endelige veterinære virkefelt. De studerende forventes at kunne: . Umiddelbart forstå og anvende veterinær anatomisk (latin/græsk) nomenklatur og fysiologiske veterinær medicinske betegnelser . Umiddelbart identificere basale anatomiske strukturer og anatomiske og fysiologiske sammenhænge vedrørende det centrale og perifere nervesystem . Umiddelbart identificere detaljerede strukturer og funktioner vedrørende bevægeapparatet, karsystemet samt hud og hudmodifikationer og sætte disse i relation til deres funktioner i det levende dyr . Identificere og huske almene fysiologiske og biofysiske principper . Definere samspillet mellem organer og organsystemer . Beskrive organismens basale reaktioner på en række udefra kommende påvirkninger samt organismes adaptation til ændrede vilkår . Beskrive omsætningen af hovednæringsstoffer Færdigheder De studerende forventes at kunne: . Anvende sit kendskab til huspattedyrenes anatomi og specielle histologi samt til dissektionsteknik som grundlag for senere kurser på studiet rettet mod såvel produktions- som hobbydyr. . Læse og forstå anatomiske beskrivelser i international litteratur samt kommunikere om faglige emner med inden- og udenlandske kolleger i korrekte anatomisk og fysiologisk nomenklatur . Anvende fysiologiske principper til forklaring af organers funktion og regulering . Anvende anatomisk og fysiologisk viden til at vurdere om en given tilstand afviger fra det normale . Beregne og/eller estimere fysiologiske størrelser . Foretage videnskabelig beskrivelse og analyse af anatomiske og fysiologiske problemstillinger Kompetencer De studerende forventes at kunne: . Anvende sin praktiske viden om makroskopisk anatomi og speciel histologi, herunder sin erfaring med dissektion og mikroskopi, som baggrund for at søge yderligere nødvendig viden til indlæring af og stillingtagen til kirurgiske indgreb samt medicinske og patologiske problemstillinger . Anvende kendskab til organers og organsystemers funktion til forståelse af sygdommes ætiologi . Samarbejde med medstuderende om løsningen af anatomiske og fysiologiske problemstillinger . Tilegne sig ny viden til løsning af problemstillinger inden for kursets fagområder . Formidle faglige problemstillinger til kolleger og lægfolk . Arbejde selvstændigt med henblik på udvikling af fagets videngrundlag | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Makroskopisk anatomi . Schaller, O. (2nd ed. 2007): Illustrated veterinary anatomical nomenclature. . Pasquini, C., Spurgeon, T. and Pasquini, S. (11th ed. 2007): Anatomy of domestic animals - Systemic and regional approach . Alternative bogvalg til makroskopisk anatomi: - Dyce, K.M., Sack, W.O and Wensing, C.J.G. (3rd ed. 2002): Textbook of veterinary anatomy. - König, H.E. and Liebich, H.-G. (2004): Veterinary anatomy of domestic animals - Textbook and colour atlas. Speciel histologi . Eurell, J.A. and Frappier, B.L. (6th ed. 2 06): Dellmann's textbook of veterinary histology. Embryologi . Hyttel, P., Sinowatz, F. and Vejlsted, M. (2009): Essentials of domestic animal embryology. Fysiologi . Cunningham, J.G. (4th ed., 2007: Textbook of veterinary physiology. . Silverthorn, D.U. (5th ed., 2008): Human physiology. Fysik . Hansen, S. (2009): Fysik for life. Zoologi: . Kardong, K.V. (5th ed. 2009): Vertebrates: Comparative anatomy, function, evolution. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Veterinær Fysiologi & Biokemi, Tlf: 353-32511 Sophia Gry Moesgaard, som@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Veterinær Fysiologi & Biokemi, Tlf: 353-33884 Poul Hyttel, poh@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Anatomi & Cellebiologi, Tlf: 353-32541 Steen Laugesen Hansen, slh@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Biofysik, Tlf: 353-32320 Christian Moliin Outzen Kapel, chk@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 353-32690 Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 353-32666 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||