300059 Veterinary Anatomy and Physiology - part 2

Details
Responsible DepartmentDepartment of Basic Animal and Veterinary Sciences

Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
 
Level of CourseBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination

Practical Examination


Written Exam in Lecturehall

No aid allowed

Description of Examination: Afsluttende praktisk-skriftlig spoteksamen (1-2 timer) og teoretisk-skriftlig auditorieeksamen (4 timer); begge uden hjælpemidler. Den praktisk-skriftlige spoteksamen arrangeres i form af fremlagte præparater og øvelsesmateriale med tilhørende spørgsmål (spots). Eksamen afholdes over to dage.

Weight: Vægtning: Praktisk-skriftlig spoteksamen: 50%. Teoretisk-skriftlig auditorieeksamen: 50% Anatomi og Fysiologi skal bestås som selvstændige komponenter.



7-point scale, external examiner

Dates of Exam:
22 June 2011
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Der er givet dispensation til at undervisning ligger udenfor ugestruktur
Formiddage eller eftermiddage

 
Language of InstructionDanish
 
Optional PrerequisitesVeterinært introduktionskursus, Cellebiologi, almen histologi og basal genetik; Bevæge-, kar-, nerve- og hudsystemets anatomi og fysiologi.
 
RestrictionsAf hensyn til de praktiske øvelser i speciel histolog, anatomi, herunder dissektion og fysiologi begrænses deltagerantallet til 186. Studerende, der tidligere har været tilmeldt kurset, kan ikke påregne at få plads på øvelsesholdene igen.
 
Course Content
Kursets alternative titel er: De indre organers anatomi og fysiologi

Undervisningen i anatomi vil fokusere på huspattedyrenes normale struktur og opbygning fra det makroskopiske til det mikroskopiske niveau (speciel histologi) inkluderende embryologi. De studerende vil opnå viden om og forståelse af følgende af kroppens organsystemer: Fordøjelsessystemet, respirationssystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, immunsystemet, sanseorganer samt endokrine organer.

Undervisningen i fysiologi vil hovedsageligt være rettet mod visse specifikke organers og organsystemers funktion, specielt fordøjelsessystemet, respirationssystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, immunsystemet, sanseorganer samt endokrine organer. Der vil desuden blive lagt vægt på samspillet mellem organer i forbindelse med f.eks. smerte, regulering af blodtryk, vand- og salt-homeostase, syre- og base-homeostase, regulering af blodsukker, interaktion mellem hormon-systemer og reproduktionsfysiologi. Undervisningen omfatter tillige samspillet mellem de forskellige organer i omsætningen af hovednæringsstoffene samt vitaminernes og mineralernes betydning herfor. Dertil undervises i drøvtyggernes specielle stofomsætning. De studerendes evne til at anvende deres fysiologiske viden vil blive trænet gennem mini-cases, der tager udgangspunkt i kliniske problemstillinger.

Kursets fællestema er organrelateret undervisning der afslutningsvis sammenfattes i topografisk anatomi og heldyrsfysiologi for at give de studerende rumlig og funktionel forståelse af kroppen som helhed.
 
Teaching and learning Methods
Undervisningen i anatomi omfatter forelæsninger og praktiske demonstrationer og øvelser, herunder dissektioner, mikroskopi og et afsluttende praktisk øvelsesmodul på en uge i topografisk anatomi. Undervisningen understøttes af IT-baseret undervisningsmateriale (blended learning), f.eks. vejlednings- og demonstrationsvideoer. Såvel mikroskopiske (speciel histologi) som makroskopiske øvelser foregår for hele årgangen samlet i henholdsvis histologisalene og dissektionssalen. Dissektioner foregår i småhold. Hver dissektion afsluttes med en præsentation og frivillig spottest på dissekerede præparater, hvor de studerende kan teste deres praktiske vidensniveau. Undervisningen i fysiologi omfatter forelæsninger, praktiske øvelser, teoretiske øvelser (mini-cases) og IT-sessioner (E-læring). Der vil løbende blive afholdt IT-baserede tests kombinerende anatomiske og fysiologiske forhold, som de studerende på frivillig basis kan deltage i for at teste deres teoretiske videnmæssige niveau.
 
Learning Outcome
Når kurset er færdigt forventes den studerende:

Viden
De studerende forventes at beherske huspattedyrenes makroskopiske anatomi, fysiologi, specielle histologi og embryologi inden for angivne pensumområde og relatere denne viden til det levendes dyrs normal funktion. Vidensniveauet vil være differentieret efter den kliniske, hygieiniske og forskningsmæssige tyngde, hvormed de forskellige organsystemer vurderes at være relevante for efterfølgende kurser på veterinæruddannelsen samt for det endelige veterinære virkefelt. De studerende forventes at kunne:
- Umiddelbart forstå og anvende veterinæranatomisk (latin,græsk og dansk) nomenklatur og fysiologiske veterinær medicinske betegnelser.
- Beskrive de overordnede forhold vedrørende huspattedyrenes embryologi og relatere dette til det udvoksede dyrs anatomi og fysiologi
- Umiddelbart identificere detaljerede anatomiske (makroskopiske og histologiske) og fysiologiske forhold vedrørende fordøjelsessystemet, respirationssystemet, urogenitalsystemet inkluderende placenta, og endokrine organer og sætte disse i relation til det levende dyrs normal funktion
- Redegøre for huspattedyrenes basale topografiske anatomi
- Definere samspillet mellem organer og organsystemer
- Definere homeostaser og kompensatoriske mekanismer i forbindelse med de vigtigste organsystemer
- Beskrive organismens reaktion på en række udefra kommende påvirkninger samt organismens adaptation til ændrede vilkår
- Identificere de basale fysiologiske muligheder for f.eks. ad farmakologisk vej at påvirke organers og organsystemers regulering og funktion

Færdigheder
De studerende forventes at kunne:
- Genkende huspattedyrenes organer samt relevante dele deraf og orientere dem topografisk.
- Læse og forstå anatomiske beskrivelser i international litteratur samt kommunikere om faglige emner med inden- og udenlandske kolleger i korrekte anatomiske nomenklatur
- Anvende viden om organers og organsystemers funktion til at kunne vurdere om en given tilstand afviger fra det normale
- Anvende anatomisk og fysiologisk viden til forståelse af patologiske tilstande og terapeutiske strategier
- Anvende fysiologisk viden til at kunne forudsige organismens reaktion på udefra kommende påvirkninger.
- Foretage en videnskabelige beskrivelse og analyse af fysiologiske og anatomiske problemstillinger

Kompetencer
De studerende forventes at kunne:
- Anvende sin praktiske og teoretiske viden om makroskopisk anatomi, speciel histologi og embryologi, herunder sin erfaring med dissektion og mikroskopi, som baggrund for at søge yderligere nødvendig viden til indlæring af og stillingtagen til kirurgiske indgreb samt medicinske og patologiske problemstillinger
- Anvende sin embryologiske viden som baggrund for at forstå reproduktionsteknologi og anvendelsen heraf i avl og biomedicinsk forskning
- Anvende fysiologisk forståelse som baggrund for tilegnelse af viden om farmakologiske og mediciniske problemstillinger, herunder stillingtagen til diagnostiske procedurer og terapeutiske strategier
- Tilegne sig ny viden til løsning af problemstillinger indenfor kursets fagområder
- Formidle faglige problemstillinger til kolleger og lægfolk
- Udarbejde bachelorprojekt indenfor det anatomiske og fysiologiske fagområde
 
Course Literature
Makroskopisk anatomi
- Schaller, O. (2nd ed. 2007): Illustrated veterinary anatomical nomenclature.
- Pasquini, C., Spurgeon, T. and Pasquini, S. (11th ed. 2007): Anatomy of domestic animals - Systemic and regional approach
- Alternative bogvalg til makroskopisk anatomi: - Dyce, K.M., Sack, W.O and Wensing, C.J.G. (3rd ed. 2002): Textbook of veterinary anatomy. - König, H.E. and Liebich, H.-G. (2004): Veterinary anatomy of domestic animals - Textbook and colour atlas.
Speciel histologi
- Eurell, J.A. and Frappier, B.L. (6th ed. 2006): Dellmann's textbook of veterinary histology.
Embryologi
- Hyttel, P., Sinowatz, F. and Vejlsted, M. (2009): Essentials of domestic animal embryology.
Fysiologi
- Cunningham, J.G. (4th ed., 2007: Textbook of veterinary physiology.
- Silverthorn, D.U. (4th ed., 2008): Human physiology.
 
Course Coordinator
Poul Hyttel, poh@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Anatomy & Cell Biology, Phone: 353-32541
Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 353-32511
Sophia Gry Moesgaard, som@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 353-33884
 
Study Board
Study Committee V
 
Work Load
lectures80
theoretical exercises6
practicals120
preparation200
examination6

412