Responsible Department | Forest & Landscape
30 % Department of Agriculture and Ecology 17 % Department of Agriculture and Ecology 14 % Institute of Food and Resource Economics 13 % Department of Basic Science and Environment 26 % | ||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Eksamen er sammensat af Multiple choice del-eksamen og afsluttende mundtlig eksamen. 7-trinsskala, ekstern censur Beskrivelse af eksamen: Multiple choice del-eksamen afholdes tre gange i løbet af kurset, på grundlag af specificeret pensum. Kursisterne skal besvare to af de tre del-eksamener. Hvis alle tre besvares tæller kun de to bedste. Den mundtlige eksamen består af individuel mundtlig fremlæggelse, der tager udgangspunkt i projektrapporten Weight: Multiple choice del-eksamen (33,33 %) Mundtlig eksamen (66,67 %) 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering af gruppeprojekt Deltagelse i journal clubs | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger Øvelser Projektarbejde Ekskursioner Journal Clubs | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Økologi og naturressourcer Klima jord og Planter | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||||
Kurset rummer udvalgte dele af den generelle miljø- og naturforvaltning. Ikke alle elementer vil blive behandlet i detaljer, men udvalgte cases vil præsentere problemstillinger og løsninger inden for natur- og miljøforvaltning. Eksempler på emner omfatter: Mikrobiologiske forhold Naturpleje og naturgenopretning: Mål og målopfyldelse med udgangspunkt i botaniske og zoologiske værdier Analyser af naturgrundlag og kulturhistorie Plejemetoder, fx græssere i naturplejen Scenarier for og konsekvensvurdering af naturgenopretningsprojekter, fx mht. genudsætning af dyr Landbrug o.a produktionserhverv i det åbne land: Stofstrømme i relation til moderne landbrugsejendomme Phosphatbelastning af søer Husdyrproduktion - hvad kan naturen bære Økologisk jordbrug - hvad kan de i forhold til konventionelle Transgene planter Agerlandets flora og fauna Arealanvendelse og grundvand: Fluxe af nitrat og pesticider i jord- og grundvandsfasen Scenarier for landskabsudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser Modellering Politikintegration i miljø- og naturforvaltningen Arealrelaterede data Kvalitetsmål Habitatbeskyttelse: Pressures (fx luftbåren forurening og critical loads/levels) Status (Flora og fauna) Response (retlige forhold, internationale konventioner, rødlister) Monitering af natur- og miljøtilstand Skovrejsning: Planlægning Datagrundlag Analyser af naturgrundlag | |||||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||||
Projektarbejdet er det bærende element i temaet, og udføres i tværfaglige grupper. Forelæsninger støtter indlæringen af især det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende Seminarer i journal clubs: Skal introducere deltagerne for videnskabelig litteratur og give mulighed for dybdegående faglig indsigt. Cases: Skal støtte især udførelsen af projektarbejdet Feltarbejde: Skal understøtte projektarbejdet ogf give mulighed for praktiske erfaringer | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og miljøforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstilling af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden - Beskrive sammenhænge mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen - Beskrive hvordan kulturlandskabet udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer - Identificere aktører i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen - Beskrive forskellige former for natur- og miljørelaterede data af relevans for løsning af en given natur- og miljøforvaltningsmæssig problemstilling - Angive metoder til beskrivelse af landskabets og naturressourcers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning - Beskrive værktøjer og modeller der bruges til forudsigelse og scenarie-formulering i natur- og miljøforvaltningen Færdigheder - Udvælge og anvende metoder til beskrivelse af landskabets og naturressourcers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning - Vurdere og tage kritisk stilling til forskellige former for faglig viden relateret til natur- og miljøforvaltning, herunder afdække den faglige videns forudsætninger og antagelser, validitet, pålidelighed og generalisérbarhed - Udvælge og anvende natur- og miljørelaterede data til at belyse en given problemstilling i natur- og miljøforvaltningen Kompetencer - Kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området - Identificere og diskutere problemstillinger i relation til natur- og miljøforvaltningen - Indgå i tværfagligt samarbejde med andre - Opsøge, tage kritisk stilling til og tilegne sig ny viden og reflektere over læreprocessen | |||||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||||
Materiale til de enkelte cases og forelæsninger | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Tove Ragnhild Enggrob Boon, tb@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 353-31760 Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31819 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||