Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: 24 timers eksamen, opgaven udleveres kl 10 og afleveres kl 10 den følgende dag. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering af cases 3 ud af 4 cases. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, ekskursioner | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: A | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
På Kurset behandles et tværsnit af danske arealtyper, der repræsenterer natur- og parktyper: Den vilde natur, skove, vandløb, søer, vådområder, halvkulturer som enge, overdrev, heder mv, agerlandet, landskabsparken, byparker og haver. Ophængt i disse typer gennemgås temaer som naturpleje, naturgenopretning, rekreation, habitatbeskyttelse, skovrejsning´, den offentlige naturforvaltning, redskaber og aktører i naturforvaltningen, den historiske udvikling af samt fremtidsperspektiver for den generelle naturforvaltning. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
De udvalgte cases skal gennem selvstændigt arbejde give deltagerne en praksisnær oplevelse af aktuelle naturforvaltningsproblemstillinger. Forelæsninger støtter indlæringen af det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og parkforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: Deltagerne skal kende oprindelsen til, udviklingen af og naturkvaliteten i de vigtigste naturtyper og kategorier af rekreative områder i Danmark. Deltagerne skal have indsigt i de forvaltningsmæssige rammer for forvaltning af naturområder og parker, dvs retlige, planlægningsmæssige og incitamentmæssige redskaber. Deltagerne skal være i stand til at formulere fremtidsvisioner for naturområder og parker. Færdigheder: Deltagerne skal kunne foretage enkle prioriteringer i landskab, park og naturområde der afvejer interesser mellem samfundets hovedkrav: produktion, naturbeskyttelse, bosætning, rekreation og økologiske serviceydelser. Kompetencer: Deltagerne skal kunne arbejde selvstændigt og arbejde effektivt sammen i en gruppe fælles projekter, samt præsentere planudkast in plenum | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31819 Thomas Barfoed Randrup, tbr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 53-31796 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||