Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||
Duration | One block | ||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i de analysemetoder og tilknyttede problemstillinger, der gennemgåes og bearbejdes i kursets litteratur, øvelser og projekter. Eksamen er en individuel mundtlig eksamen. Weight: Den mundtlige eksamen tæller 100%. 7-point scale, internal examiner | ||||||||||
Requirement for Attending Exam | Godkendelse af 3 opgaver i analysemetoder, som laves i løbet af de første 6 uger. | ||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og projektarbejde fordeles jævnt over kursusforløbet. | ||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||
Restrictions | Maximum 50 studerende. Kurset er obligatorisk for studerende i fagpakken byplan på bachelor i landskabsarkitektur og bydesign. | ||||||||||
Course Content | |||||||||||
Inden for planlægning og bydesign benyttes analyser på mange forskellige niveauer og med forskelligt sigte. Eksempler kan være lokale forstudier før udvikling af design og planer, analyser af lokale forudsætninger og regionale relationer for at kunne udvikle plan- og strategi, eller evalueringer og effektvurderinger med henblik på at vejlede planlægningen generelt. I alle tilfælde kan der trækkes på flere analysemetoder med forskelligt bidrag og fokus. På kurset lægges vægt på at introducere de overordnede principper for valg af metoder og gennemførelse af analyser, gennemgang af eksempler på anvendt metode, samt feltarbejde og projektarbejde i grupper med henblik på praktisk afprøvning af dataindsamling, analyser og præsentation af resultater. Kurset består af en projektdel og en teoridel, der forløber sideløbende. I projektdelen løses opgaver om forskellige analyseteknikker i grupper. Dette sker i tre byanalysemetode-forløb, hvor følgende analysemetoder applikeres: - stedsanalyse med observation og strukturanalyse - kvalitativ analyse - kvantitativ analyse Via de tre metodeforløb afprøves de grundliggende metode-komponenter med henblik på data-skabelse, analyse, konklusion og fremstilling. Projektarbejdet foregår dels som feltarbejde, dels som skrivebordsarbejde og afsluttes med en mundtlig fremlæggelse. I teoridelen behandles en række 'hovedformer' inden for dataindsamling og analyse i relation til byplanområdet. Stedsanalysen, samt geografisk/rumlige analyser, er karakteriseret ved at fokusere på en vel-afgrænset lokalitet og/eller at gøre rum og land til genstand for analysen. Hertil lægges hovedformerne inden for samfundsvidenskabelige metoder: kvalitative og kvantitative, der kan karakteriseres ved at fokusere på mennesker eller virksomheder (agenter) og deres vurderinger og handlinger. Der fokuseres på betydningen af formål og vidensbehov, for-forståelse af byrummets betydning (teori), samt mulighederne for at analysere og konkludere om byplanmæssige problemstillinger. | |||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger, gæsteforelæsninger, feltarbejde, projektarbejde i grupper, vejledning, fremlæggelser og kollektive refleksioner. Forelæsningerne giver den principielle og teoretiske baggrund for metoder og metodevalg. Inddragelse af gæsteforelæsninger sigter mod at præsentere eksempler på anvendelse af analyser i planlægningssammenhæng. Felt- og projektarbejde bidrager med viden og erfaring i forhold til vejen fra virkelighed til data, analyse og konklusion. Alle projektopgaverne løses i grupper og danner sammen med kursuslitteraturen udgangspunkt for den afsluttende individuelle eksamen. | |||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give den studerende grundlæggende kendskab til hovedmetoder inden for analyse af byrums brug og betydning. Herunder geografisk/rumlige registreringer og analyser, såvel som kvalitative og kvantitative tilgange til indsamling og analyse af data fra respondenter. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - rumlige/geografiske analyser - grundlaget for kvalitative og kvantitative dataindsamlings- og analysemetoder - anvendelse af samfundsvidenskabelige analysemetoder på byplanområdet. Færdigheder: - indsamling, analyse og præsentation af data på baggrund af forskellige metodiske byanalyse-forløb - udvælge og anvende metoder til at afdække byaktørers brugsmønstre og præferencer - formidle sig skriftligt og mundtligt om en specifik byplanmæssig case Kompetencer: - overføre teorier og principper for metoder til nye situationer - valg af undersøgelsesmetoder ud fra formål og kontekst - samarbejde med medstuderende om gennemførsel og afrapportering af analyseforsøg | |||||||||||
Course Literature | |||||||||||
Albertsen 1993: Byen, det sociale og retorikken Andersen 2008: Den skinbarlige virkelighed Kirkeby 2003: Det adfærdsregulerende rum - Kontrol, delegation og kode Bundgaard, Gehl, Skoven 1982: Hvor bygning og byrum mødes Finansministeriet, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen 2002: Vejledning om brugerundersøgelser Gans 1993: The Potential Environment and the Effective Environment Gehl 2003: Livet mellem husene Hillier 1993: Specifically Architectural Knowledge Illeris 2000: Hvorfor vokser København igen? Klarqvist 1991: Manual för rumslig analys av städer och byggnader Kvale 2006: Interview - introduktion til det kvalitative forskningsinterview Lynch 1960: The Image of the City Marling, Kiib 2004: Byarkitektonisk kvalitet - de mange fortællinger om netværksbyens arkitektoniske værdier Næss 2003: Boliglokalisering, bilafhængighed og transportadfærd i Hovedstadsområdet Whyte 1988: City - rediscovering the center | |||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||
Thomas Alexander Sick Nielsen, sick@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31830 Trine Agervig Carstensen, tac@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31840 | |||||||||||
Study Board | |||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||
Work Load | |||||||||||
| |||||||||||