Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Kursusopgaver medbringes. Eksamen tager udgangspunkt i de indleverede kursusopgaver og det gennemgåede stof fra forelæsninger og ekskursioner 7-point scale, external examiner | ||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Besvarelse og aflevering af samtlige stillede opgaver. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde vekslende over tid | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B, Kurset udbydes ikke 2010/2011 pga. studieordningsændringer | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | Kurserne Plan og Design, Naturgrundlag 1+2, Videnskabsteori og Miljø- og Planlovgivning. Kurset gennemføres i sanmarbejde med kurset Byplan-strategi (310057) | ||||||||||||
Restrictions | På grund af den intensive tegnebordsvejledning begrænses deltagerantallet til max 36. Studerende med fagpakke Byplan er sikret adgang. | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
Dette kursus tilrettelægges i samarbejde med kurset Byplan-strategi (310057). Begge kurser handler om kommuneplanlægning, fra den overordnede kommuneplan og kommunale udviklingsstrategier til projekter, bebyggelses- og lokalplaner. De to kurser gennemføres i samarbejde med en dansk provinskommune med det formål at kombinere undervisning i teori og metode med studier i felten og udvikling af egne færdigheder i praksis. Under kurset skal de studerende analysere kommunale planproblemer på forskellige niveauer, bibringes en forståelse for de rammer, planlægningen virker under, og selv arbejde med løsning af planlægningsopgaver. Landskabsarkitektoniske kompetencer udvikles i arbejdet med byplanopgaver gennem et fokus på rumlig helhedsopfattelse og rumlige helhedsløsninger. Kurserne handler således om: hvorfor, hvordan og under hvilke vilkår, man planlægger - fra det strategiske niveau til formgivning af bebyggelser. Hovedvægten i kurset Byplan-projekt lægges på den basale byforståelse gennem indføring i byens funktionelle og formmæssige typologier. Der fokuseres på fysiske planer på flere skalatrin, og der lægges specielt vægt på de elementer i planlægningen, som styrkes gennem landskabsarkitekturen som redskab. Sideløbende gennemføres 1-2 mindre afsluttede øvelser og et lidt større projekt. Disse arbejder lægger vægt på samspillet mellem det plananalytiske og formgivningen. | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, diskussioner og tegnebordsvejledning. Øvelser m.v. udføres på tegnesalen og tilknyttede it-faciliteter. Projektarbejdet knyttes til en eller flere geografiske lokaliteter. Forelæsninger og øvelser følges ikke nødvendigvis ad. Forelæsningerne kan både fremstå som oplæg til øvelser og desuden være en bredere orientering i faget, dvs. af mere almendannende karakter. Hovedparten af projektarbejdet gennemføres som gruppearbejde, idet der lægges vægt på diskussion og ideudvikling i grupperne. Vejledningen foregår som katalysator for denne proces. Det forventes, at den studerende fører logbog under hele kurset. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Kurset er tilrettelagt således, at det retter sig mod praksis i såvel den offentlige som i den private sektor. Kurset bygger videre på kurset Plan og Design og gennemføres i samarbejde med kurset Byplan - strategi (310057). Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper og vigtigste virkemidler - redegøre en generel byforståelse og for urbaniseringsprocessen - redegøre for hovedtrækkene i den danske plantradition Færdigheder: - at foretage relevante analyser af et steds egenart - udvikle rumlige løsningsforslag til et større byområde - forstå betydningen af begrebet målestok - præsentere og formidle et forslag på en grafisk tilfredsstillende måde Kompetencer: - beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på landskabsarkitektens faglighed. | |||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||
Gårdmand, Arne (1993): Dansk Byplanlægning 1938-92 Kommunalt planmateriale Diverse vejledninger fra ministerier Udvalgte artikler og uddrag fra bøger, som bekendtgøres under kurset | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Dennis Lund, dl@mgarkitekterne.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: Ukendt | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||