400029 Fagets videnskabsteori - landskabsarkitektur og bydesign

Detaljer
Ansvarligt institutFødevareøkonomisk Institut   30 %
Skov & landskab   70 %

English TitlePhilosophy of Science - Landscape Architecture and City Design
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres ud fra trukket spørgsmål i pensum. I den forbindelse kan den studerende inddrage de to kursusopgaver.

Vægtning: 100%



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenTo kursusopgaver skal afleveres og godkendes
 
Rammer for UndervisningForelæsninger, øvelser, case-studier, film, værkgennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
I kurset redegøres for den historiske baggrund for udviklingen af landskabsarkitektur og bydesign i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. Der gøres rede for, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for landskabsarkitektur og bydesign og deres udvikling. Endvidere gives der en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger af særlig relevans for landskabsarkitektur og byplanlægning.

Betydningen af forskellige syn på landskabet og by, og hvad natur er, fremhæves, herunder æstetikbegrebets rolle. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede etiske og andre værdimæssige problemstillinger gennemgås. Kurset hjælper de studerende til indsigt i, hvordan man analyserer viden- og værdigrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger. Endelig diskuteres landskabsarkitektur og byplanlægning i et samfundsmæssigt perspektiv (herunder bæredygtighedsbegrebet), hvilket giver den studerende mulighed for bedre at gennemskue fagrelaterede kontroverser og reflektere over landskabsarkitektens og byplanlæggerens rolle i forhold til resten af samfundet.


 
Undervisningsform
Undervisningen vil være delt op i et antal temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Inden for disse temaer vil undervisningsformen veksle som beskrevet ovenfor under "undervisning". Gennem to kursusopgaver trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper. Ud over undervisere, der indgår i de øvrige Fagets Videnskabsteori kurser, inddrages gennem forelæsninger, øvelser og dele af vejledning faglærere fra Skov & Landskab, Afd. 6: Parker og urbane landskaber og fra Afd. 7: By- og landskabsstudier samt eksterne gæsteforelæsere. I kurset benyttes forskellige læringsmåder: forelæsninger, øvelser, case studier, film, værk-gennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium.
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er at introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. De studerende bliver introduceret til de vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for genstand, teori og metode inden for landskabsarkitektur og byplanlægning.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
- Redegøre for etiske teorier
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber
- Identificere etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i faglige sammenhænge

Færdigheder:
- Anvende etiske teorier på en relevant faglig problemstilling
- Diskutere betydningen af centrale videnskabsteoretiske begreber
- Analysere fagtekster inden for landskabsarkitektur og bydesign samt videnskabsteoretiske tekster med henblik på at afdække indhold, argumenter, antagelser og bagvedliggende værdier
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og mundtligt

Kompetencer:
- Være i stand til på selvstændig, kritisk og konstruktiv vis at indgå i en værdibaseret debat om faglige emner
- Arbejde selvstændigt med analyse af faglige tekster
- Arbejde effektivt sammen med andre om formidling af etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger
 
Litteraturhenvisninger
Vil forelægge ved kursusstart
 
Kursusansvarlig
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 353-33059
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
teoretiske øvelser30
praktiske øvelser30
kollokvier18
eksamen1
vejledning5
forberedelse86

206