400029 Philosophy of Science - Landscape Architecture and City Design

Details
Responsible DepartmentInstitute of Food and Resource Economics   30 %
Forest & Landscape   70 %

Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Den studerende eksamineres ud fra trukket spørgsmål i pensum. I den forbindelse kan den studerende inddrage de to kursusopgaver.

Weight: 100%



7-point scale, internal examiner
 
Requirement for Attending ExamTo kursusopgaver skal afleveres og godkendes
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser, case-studier, film, værkgennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: C
 
Language of InstructionDanish
 
RestrictionsIngen
 
Course Content
I kurset redegøres for den historiske baggrund for udviklingen af landskabsarkitektur og bydesign i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. Der gøres rede for, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for landskabsarkitektur og bydesign og deres udvikling. Endvidere gives der en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger af særlig relevans for landskabsarkitektur og byplanlægning.

Betydningen af forskellige syn på landskabet og by, og hvad natur er, fremhæves, herunder æstetikbegrebets rolle. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede etiske og andre værdimæssige problemstillinger gennemgås. Kurset hjælper de studerende til indsigt i, hvordan man analyserer viden- og værdigrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger. Endelig diskuteres landskabsarkitektur og byplanlægning i et samfundsmæssigt perspektiv (herunder bæredygtighedsbegrebet), hvilket giver den studerende mulighed for bedre at gennemskue fagrelaterede kontroverser og reflektere over landskabsarkitektens og byplanlæggerens rolle i forhold til resten af samfundet.


 
Teaching and learning Methods
Undervisningen vil være delt op i et antal temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Inden for disse temaer vil undervisningsformen veksle som beskrevet ovenfor under "undervisning". Gennem to kursusopgaver trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper. Ud over undervisere, der indgår i de øvrige Fagets Videnskabsteori kurser, inddrages gennem forelæsninger, øvelser og dele af vejledning faglærere fra Skov & Landskab, Afd. 6: Parker og urbane landskaber og fra Afd. 7: By- og landskabsstudier samt eksterne gæsteforelæsere. I kurset benyttes forskellige læringsmåder: forelæsninger, øvelser, case studier, film, værk-gennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium.
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er at introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. De studerende bliver introduceret til de vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for genstand, teori og metode inden for landskabsarkitektur og byplanlægning.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
- Redegøre for etiske teorier
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber
- Identificere etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i faglige sammenhænge

Færdigheder:
- Anvende etiske teorier på en relevant faglig problemstilling
- Diskutere betydningen af centrale videnskabsteoretiske begreber
- Analysere fagtekster inden for landskabsarkitektur og bydesign samt videnskabsteoretiske tekster med henblik på at afdække indhold, argumenter, antagelser og bagvedliggende værdier
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og mundtligt

Kompetencer:
- Være i stand til på selvstændig, kritisk og konstruktiv vis at indgå i en værdibaseret debat om faglige emner
- Arbejde selvstændigt med analyse af faglige tekster
- Arbejde effektivt sammen med andre om formidling af etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger
 
Course Literature
Vil forelægge ved kursusstart
 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33059
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Work Load
lectures36
theoretical exercises30
practicals30
Colloquia18
examination1
supervision5
preparation86

206