400038 Isotopteknik og helsefysik - certificerende kursus

Detaljer
Ansvarligt institutInstitut for Grundvidenskab og Miljø

English TitleIsotope Technique and Health Physics - Certifying Course
VarighedUdenfor blokstruktur
 
Pointværdi5 (ECTS)
 
KursustypeFælleskursus
Kurset kan også tages af personer med afsluttet kandidatgrad. Fx Ph.D. studerende, Post docs og ansatte i medicinal industrien.
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Formålet med den skriftlige eksamen er at dokumentere overfor de certificerende myndigheder at kursusdeltagerne er tilstrækkeligt kvalificerede til at udføre sikkert eksperimentelt arbejde med isotopteknik. Eksamen vil bestå af tekstbaserede problemer såvel som regneøvelser. Auditorieeksamen vil vare 4 timer.

Vægtning: 100%



7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i alle laboratorieøvelser og godkendte laboratorieøvelsesrapporter (Krav fra Statens Insititut for Stålehygiejne).
 
Rammer for UndervisningForelæsninger: I alt 10 gange 2 timer. Teoretiske øvelser: I alt 10 gange 2 timer. Lab. Øvelser: I alt 5 gange 3 timer samt efterfølgende gruppeafrapportering og fremlæggelse. Den præcise kursusplan bliver formidlet via CampusNet.
 
BlokplaceringSommerkurser
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Uge 32, 33 og 34. Undervisning: Hver dag fra 8.30 til ca. 16.30.
Lab.øvelser: Primært torsdage i tidsrummet fra 10 til 17.

 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningergrundlæggende fysik eller biofysik, grundlæggende kemi
 
Kursusindhold
Kursus indhold

1. Teoretisk del (som defineret af Statens Institut for Strålehygiejne):
- Det radioaktive henfald, strålingstyper, naturlig og induceret radioaktivtet.
- Henfaldsligningen, det radioaktive henfalds statistiske natur.
- Vekselvirkning, absorption, afskærmning, build-up.
- Måling af ioniserende stråling, måleudsikkerhed.
- Detektorfysik, gasionisationsdetektorer, NaI-faststofscintillation, væskescintillation, halvlederdetektorer, termoluminiscens, fotografisk film.
- Strålingsbiologi, stråleinducerede skader, risikofaktorer.
- Strålehygiejniske grundbegreber, absorberet dosis, dosisækvivalent, effektivt dosisækvivalent, dosisgrænser, dosiskoefficienter, beregning af stråledoser ved ekstern og intern bestråling.
- Planlægning af isotopforsøg, mærkning af biologisk materiale og fremstilling af prøver. Eksempler på biologisk anvendelse af tracerteknik.
- Dansk radioaktivitetslovgivning, relevante bekendtgørelser, ansvarsforhold i laboratoriet (bl.a. ved SIS).
- Praktiske forhold i forbindelse med isotoparbejde og strålehygiejne, praktiske strålebeskyttelsesforanstaltninger, indkøb, opbevaring, affald, forurenings­kontrol, kontrol af laboratoriets måleinstrumenter.

Praktisk del (defineret med udgangspunkt i krav fra Statens Institut for Strålehygiejne):
2. Seks laboratorie øvelser
- GM-tæller øvelse. Incl. afskærmning af beta-stråling, praktisk strålehygiejne, kontrol for forurening og rengøring med udgangspunkt i et praktisk forsøg med anvendelse af åbne radioaktive kilder.
- NaI-scintillationstæller, incl. afskærming af gammastråling og afstandskvadratloven
- Germanium detektor, incl. energiafhængig detektorfølsomhed og identifikation af ukendte kilder.
- Væskescintillation, inklusiv isotopfortyndingsanalyse.
- Dosiskalibrator og effektivitetskalibrering. Inklusiv sikker håndtering af store mængder radioaktivitet.
- Anvendelsesorienteret og perspektiverende øvelse (endnu ikke nærmere fastlagt)

 
Undervisningsform
Teori: Selvstudier af literatur kombineret med diskussion og præsentation af teori under forelæsningerne, opgave og problemregning og teoretisk analyse af problemer og cases. Laboratorie forsøg (inkl. godkendelse af rapporter), fulgt op af gruppefremlæggelser af udvalgte rapporter i plenum. Kurset vil blive afholdt i samarbejde med Afdeling for Strålingsforskning, forskningscenter Risø og en af laboratorieøvelserne foregår på Risø.
 
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse:
Kursets overordnede mål er at give de studerende den teoretiske og praktiske indsigt indenfor isotopteknik og helsefysik, der er nødvendig for at udføre sikkerhedsmæssigt forsvarligt arbejde med åbne radioaktive kilder. Kurset er godkendt af "Statens Institut for Strålehygeine" og kandidater fra kurset vil kunne opnå det certifikat, der kræves for at kunne være "Ansvarlig leder for arbejde med åbne radioaktive kilder".

Et vigtigt formål med laboratorieøvelserne er, at de studerende opnår erfaring og fortrolighed med håndteringen af åbne radioaktive kilder. Selvstændig håndtering af åbne radioaktive kilder indgår derfor i flere af øvelserne. Ligesom flere af kursets laboratorieøvelser er anvendelsesorienterede, og demonstrerer hvorledes åbne radioaktive kilder kan finde anvendelse i praksis.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
. Klassificere og give en sikker beskrivelse af de forskellige typer af radioaktivt henfald og ioniserende stråling, herunder skelne mellem radioaktivt og biologisk henfald, udvise overblik over naturlig og induceret radioaktivitet.
. Beskrive hvorledes den grundlæggende statistiske natur af den radioaktivitet influerer på målingen af radioaktivitet, herunder måleudsikkerheden.
. Beskrive vekselvirkningen mellem stråling og stof, herunder strålings udbredelse i rummet, absorption af stråling, afskærmning mod stråling og build-up af stråling.
. Beskrive grundlæggende helsefysik og strålingsbiologi, herunder stråleinducerede skader og risikofaktorer.
. Udvise overblik over forskellige typer af isotopforsøg, herunder mærkning af biologisk materiale og fremstilling af prøver.
. Udvise overblik over typer af biologiske anvendelser af tracerteknik.
. Udvise overblik over dansk radioaktivitetslovgivning og relevante bekendtgørelser, herunder etiske overvejelser i forbindelse med arbejde med radioaktivitet.
. Udvise overblik over praktiske forhold i forbindelse med isotoparbejde og strålehygiejne, herunder praktiske strålebeskyttelsesforanstaltninger, indkøb, opbevaring, affald, forurenings­kontrol, kontrol af laboratoriets måleinstrumenter.

Færdigheder:
. Anvende den almindelige henfaldsligning, kunne relatere henfaldskonstanten og halveringstiden, samt anvende denne relation i radioaktivitetsberegninger.
. Udvise overblik over grundlæggende detektorfysik, herunder kunne vurdere hvilken detektortype, der er bedst egnet i forbindelse med en given type radioaktivitet og eksperimentel situation.
. Håndtere lukkede og åbne radioaktive kilder, håndtere de relevante måleinstrumenter, identificere og kvantificere forskellige strålekilder, håndtere og analysere eksperimentelle data opnået i forbindelse med isotoparbejde.
. Anvende kendskabet til forskellige typers stråling i stof til at foretage beregninger af rækkevidde, herunder strålingens rækkevidde i en given afskærmning.
. Anvende helsefysiske og strålehygiejniske grundbegreber, til at kunne kvantificere risiko og skadevirkning affødt at et konkret arbejde med radioaktivitet og/eller ioniserende stråling.
. Anvende isotopteknik, og herunder isotopfortyndingsanalyse i praksis og i realistiske målesituationer.

Kompetencer
. Samarbejde med medstuderende om gennemførsel og afrapportering af laboratorieforsøg, herunder kunne kritisk vurdere kvaliteten af eksperimentelle data og vurdere eventuelle fejlkilder.
. Tage ansvar for og på forsvarlig vis lede selvstændigt arbejde med åbne og lukkede radioaktive kilder.
 
Litteraturhenvisninger
Ehmann & Vance: Radiochemistry and Nuclear Methods of Analysis , Wiley Interscience, 1991.

Sundhedsstyrelsen, Statens Institut for Strålehygiejne: Vejledning om strålebeskyttelse ved arbejde med åbne radioaktive kilder, 2003.

Noter, lab. øvelsesvejledning og teoretiske øvelser vil blive distribueret via kursets hjemmeside.

 
Kursusansvarlig
Lise Arleth, lia@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Biofysik, Tlf: 353-32317
 
Deltagerbetaling
Der vil blive afkrævet et materialegebyr på 5000 kr fra eksterne studerende, der ikke er indskrevet på en videregående uddannelse.
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger20
teoretiske øvelser20
praktiske øvelser15
forberedelse55
projektarbejde25
eksamen3

138