Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Eksamen tager udgangspunkt i en synopsis, der skal afleveres inden eksamen 7-point scale, external examiner Dates of Exam: | ||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og godkendelse af 1 obligatorisk opgave. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A Blok 4 Week Structure: A, Koncentreret undervisning i ugerne op til eksamen i uge 20/21 (afslutter kurset). | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
Psykologi i organisationer: - Dynamiske processer (motivation, emotioner, personlighed) - Kognitive processer (perception, beslutninger og kreativitet, læring) - Sociale processer (holdninger og jobtilfredshed, gruppepsykologi, værdier, organisationskultur og etik) - Styrings og koordineringsprocesser (kommunikation) Organisationsteori: - Hvad er organisation og organisationsteori (analyseniveauer, systemmodeller, empiriske og normative formål) - Formel struktur (formel og uformel struktur, bureaukratisk struktur, organisationsformer, centralisering og decentralisering, projektorganisationen, organisationsudformning) - Organisationsform og omverden (åbne systemer, empiriske undersøgelser, omverdenstyper og organisationstyper, netværk) - Grupper og uformel struktur (hvad er en gruppe, forskellige typer af grupper, gruppens sociale system gruppens sociale struktur, selvstyrende arbejdsgrupper, effektive grupper og teams) - Organisationskultur (begrebet organisationskultur, organisationskulturens funktioner, ændring af kulturen metoder til kortlægning af kulturen) - Anvendelse af organisationskultur (kulturpåvirkende faktorer, omgivelserne, virksomhedstyper, virksomhedens egenart, medarbejdernes egenart, kultur og ledelse, kultur og lederstil) - Beslutningsprocesser (beslutning som proces, rationel adfærd som idealtype, organiseret anarki og politiske processer, psykologiske mekanismer) - Strategi og strategiskeprocesser (strategi og forandringer, fra langtidsplanlægning til strategisk ledelse strategiarbejdets organisering, formelle og uformelle systemer, analysefasen, anvendelsen af mål mål og kontrol) - Forandring, omstilling og fornyelse Personaleforhold - arbejdsret Ledelse: - Magt - Konflikter - Ledelsesmodeller - Ledelses i praksis - Anerkendende ledelse - Risiko og risikoadfærd - Lean ledelse - Politisk ledelse | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Holdundervisning. Cases. Seminar/workshop-form. Gruppearbejde, øvelser, Selvstudie. Projektarbejde, eksterne foredragsholdere | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende 1)opnår indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation, således at den studerende i sit efterfølgende virke kan indgå i ledelses- og samarbejdsmæssige sammenhænge både i den daglige drift, og når der skal arbejdes med udvikling af organisationer og arbejdsprocesser 2)opnår indsigt i og forståelse for ledelsesformer, forandringsredskaber og personaleforhold og deres betydning for vedkommendes virke som leder/specialist (rådgiver) Formålene indebærer, at den studerende kan Videnfeltet - med udgangspunkt i teorien/teorierne kan identificere, navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden samt organisationers rolle i samfundet - demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder - sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder - forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne problemstillinger - demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder Typer af færdigheder - analysere problemstillinger inden for fagets områder - anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne problemstillinger - sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de givne problemstillinger - forklare den/de teorier, der anvendes på de givne problemstillinger - diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder - vurdere forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger - vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger og begrunde det/de trufne valg - formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede, myndigheder, samarbejdspartnere og brugere - kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller, underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere uanset deres faglige forudsætninger Kompetencer - generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger - samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - styre løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - indgå i arbejdsgrupper/(projekter) om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder - reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets teori/teorier Karakteren 12 gives for præstationen, der opfylder ovenstående med få uvæsentlige mangler. Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. Det tilstrækkelige niveau skal opnås både på det teoretiske videnfelt og inden for forståelsen af de praktiske færdigheder for at bestå. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Michael Hasse Schacht, mhsc@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark, Phone: 353-31552 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||