Responsible Department | Forest & Landscape |
Duration | One block |
Credits | 7.5 (ECTS) |
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) |
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner |
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk |
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A |
Language of Instruction | Danish |
Course Content | |
Introduktion: Typer af grønne områder og deres anvendelse, elementgrupper, vækstbetingelser og stressfaktorer, plejebeskrivelser (tilstandskrav, udførelseskrav, tilsyn og kontrol) Målbeskrivelser for enkeltelementer og grønne områder. Plantemateriale og plantekvalitet med hovedvægt på træer pg buske (med udgangspunkt i sorterings- og bundtningsbestemmelserne) Træ- og skovelementer: kendetegn, vejledende pleje, risikotræer, Græselementer: kendetegn og vejledende pleje Hæk-, hegns- og busketelementer: kendetegn og vejledende pleje Blomster-, belægnings- og vandelementer: kendetegn og vejledende pleje Redskaber og maskiner Renholdelse og vintertjeneste | |
Teaching and learning Methods | |
Forelæsninger suppleret med ekskursioner og praktiske øvelser. Forløbet sluttes af med opgave, der samler kursets indhold. | |
Learning Outcome | |
Målet er at den studerende med kurset bliver i stand til at kommunikere fagligt med bestillere og udførere omkring udviklingen og plejen af byens grønne områder. Byens grønne områder omfatter: Offentlige friarealer med parkkarakter, friarealer ved boliger, industri, skoler og institutioner, kirkegårde, idrætsanlæg, træer ved veje og gader samt P-pladser. Elementgrupperne omfatter: græs, buske, hække, solitærtræer og alléer, krat, hegn og skovbevoksninger i parker samt vand, belægninger på stier og veje, inventar og renhold. Formålet indebærer, at den studerende kan Viden: - vise kendskab til de grundlæggende begreber, der anvendes i branchen. - redegøre for hvad der bør være af indhold i plejebeskrivelser for konkrete elementer - redegøre for hvilke parametre der er betydende i forbindelse med vurdering af plantekvalitet, herunder risikotræer - vise kendskab til hyppigt anvendte redskaber og maskiner til løsning af grønne opgaver Færdigheder: - opstille målbeskrivelser for konkrete elementer - identificere de forskellige elementer, der indgår i et grønt anlæg samt vurdere deres tilstand. - vurdere plantekvalitet på konkret plantemateriale - foreslå bundopbygning og overfladelag til en konkret befæstelse. Kompetencer: - beskrive forventede udvikling for et konkret grønt område på baggrund af viden omkring elementernes succesion og samspil | |
Course Coordinator | |
Klaus Agerskov, klag@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 242-88032 | |
Study Board | |
Study Committee SLING | |