131206 Urban Landscape

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: A
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
Introduktion: Typer af grønne områder og deres anvendelse, elementgrupper, vækstbetingelser og stressfaktorer, plejebeskrivelser (tilstandskrav, udførelseskrav, tilsyn og kontrol)

Målbeskrivelser for enkeltelementer og grønne områder.

Plantemateriale og plantekvalitet med hovedvægt på træer pg buske (med udgangspunkt i sorterings- og bundtningsbestemmelserne)

Træ- og skovelementer: kendetegn, vejledende pleje, risikotræer,

Græselementer: kendetegn og vejledende pleje

Hæk-, hegns- og busketelementer: kendetegn og vejledende pleje

Blomster-, belægnings- og vandelementer: kendetegn og vejledende pleje

Redskaber og maskiner

Renholdelse og vintertjeneste
 
Teaching and learning Methods
Forelæsninger suppleret med ekskursioner og praktiske øvelser. Forløbet sluttes af med opgave, der samler kursets indhold.
 
Learning Outcome
Målet er at den studerende med kurset bliver i stand til at kommunikere fagligt med bestillere og udførere omkring udviklingen og plejen af byens grønne områder.

Byens grønne områder omfatter: Offentlige friarealer med parkkarakter, friarealer ved boliger, industri, skoler og institutioner, kirkegårde, idrætsanlæg, træer ved veje og gader samt P-pladser.

Elementgrupperne omfatter: græs, buske, hække, solitærtræer og alléer, krat, hegn og skovbevoksninger i parker samt vand, belægninger på stier og veje, inventar og renhold.

Formålet indebærer, at den studerende kan

Viden:
- vise kendskab til de grundlæggende begreber, der anvendes i branchen.
- redegøre for hvad der bør være af indhold i plejebeskrivelser for konkrete elementer
- redegøre for hvilke parametre der er betydende i forbindelse med vurdering af plantekvalitet, herunder risikotræer
- vise kendskab til hyppigt anvendte redskaber og maskiner til løsning af grønne opgaver

Færdigheder:
- opstille målbeskrivelser for konkrete elementer
- identificere de forskellige elementer, der indgår i et grønt anlæg samt vurdere deres tilstand.
- vurdere plantekvalitet på konkret plantemateriale
- foreslå bundopbygning og overfladelag til en konkret befæstelse.

Kompetencer:
- beskrive forventede udvikling for et konkret grønt område på baggrund af viden omkring elementernes succesion og samspil
 
Course Coordinator
Klaus Agerskov, klag@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 242-88032
 
Study Board
Study Committee SLING