131304 Interpretation and Promotion

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: pass/fail, internal examiner
 
Requirement for Attending ExamCasebaseret synopsis
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: A
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
1. Formidlingsteori:
Målgrupper, afsender, mål, budskaber, medievalg

2. Læringsteori:
Forudsætninger, læringsmål, læringsformer (Mange intelligenser, læringsstile)

3. Mundtlig formidling:
Præsentationsteknik, kropssprog, stemmeføring, personlig fremtræden

4. Skriftlig formidling:
Foldere, artikler, hjemmesider, rapporter, pressemeddelelser

5. Planlægning og evaluering:
Formidlingens mål, midler, forløb, evalueringsmetoder

6. Støttepunkter for formidling:
Publikumsfaciliteter, stier, skilte, foldere, pladser mv.

7. Refleksionsmetoder:
Feedbackmetode, egenrefleksion, nytænkning
 
Teaching and learning Methods
Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt
 
Learning Outcome
Målet med kurset er at den studerende skal kunne planlægge, gennemføre og evaluere forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Herunder skal den studerende i arealforvaltningen kunne identificere de faciliteter, der er nødvendige for at understøtte formidlingens gennemførelse.

Målet indebærer, at den studerende kan

Videnfeltet:
- identificere forskellige målgrupper, deres værdier og forudsætninger
- forklare sine overvejelser med valg af målgruppe, formidlingsmedie og budskaber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsplan
- anvende forskellige læringsmæssige begreber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsaktiviteter
- forholde sig kritisk og reflekteret til de forhold og processer, der skaber optimale forudsætninger for læring

Typer af færdigheder:
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere konkrete mundtlige formidlingsaktiviteter, herunder guidede ture
- udarbejde konkrete skriftlige formidlingsprodukter, med vægten lagt på pressemeddelelser, foldere, skilte, artikler, rapporter
- opstille konkrete mål med formidling og i relation hertil udvælge relevante midler i formidlingen
- tilrettelægge mundtlige formidlingssituationer ud fra hensigtsmæssige overvejelser omkring valg af budskaber, mål med formidlingen, målgrupper og øvrige praktiske forhold
- kan analysere og vurdere hjemmesiders opbygning og indhold, således at den studerende bliver i stand til at bidrage med indhold og udvikling af hjemmesider.

Kompetencer:
- analysere et naturområdes muligheder og begrænsninger i forhold til udvikling af nuværende og potentielle formidlingsaktiviteter
- inddrage relevante samarbejdsparter i tilrettelæggelse og gennemførelse af en formidlingsplan
- kan forstå sig selv i forhold til at udvikle egne formidlingskompetencer
 
Course Coordinator
Mette Aaskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31604
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Work Load
lectures30
Excursions15
practicals50
preparation95
examination17

207