Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||
Duration | One block | ||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||
Course Content | |||||||||||
Introduktion: Hvad er et projekt, projektarbejdsformen, grundmodeller, projektledelsen. Projektets historie: Organisationsformen, ledelsesformen Projektarbejdsformen: Kendetegn, projekttyper, projekter i organisationen, refleksioner Målsætningen: Målsætning, projektcyklus, opgaveusikkerhed, udvikling af målsætning Resultatet: Interessenter, Interessenthåndtering Projektplanen: Principperne bag den gode plan, projektgruppen, planlægningsmetoder, risikoanalysen Organisering: Roller i projektets organisation Projektlederen: Styringsværktøjer, opfølgning, mødeledelse Kommunikation og forandring: Hyppige fejl i kommunikation, målrettet kommunikation, kommunikation der understøtter forandringer Ledelse af gruppen: Lederskab, dannelse af projektgruppen, motivation og feedback, coaching, konflikthåndtering, ledelsesprocesser Ledelse af flere projekter: Project goverance, porteføljeoverblik, rolle- og ansvarsfordeling, prioritering af projekter, fælles sprog, project exellence | |||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||
I kurset arbejdes med flere konkrete projekter som omdrejningspunkt. Forskellige metoder, værktøjer, modeller og teorier præsenteres i forelæsningerne og søges koblet til de forskellige faser i styringen af de konkrete projekter. | |||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||
Formålet med kurset er at den studerende opnår indsigt i og forståelse for arbejde i og ledelse af projekter, i samspillet mellem offentlige og private organisationer, samt i metoder til styring af projekter. Formålet indebærer, at den studerende kan Videnfeltet - definere hvad et projekt er samt beskrive hvad et projekt består af og hvilke faser et projekt gennemløber - redegøre for fordele og ulemper ved forskellige projektstyringsværktøjer Typer af færdigheder - opstille hensigtsmæssige mål under hensyntagen til en organisations eller et projekts mission og vision - anvende forskellige projektplanlægningsværktøjer og andre projektredskaber. - identificere problemstillinger og faldgruber knyttet til forskellige projektforløb - vise opnåede erfaringer inden for styring og evaluering af projekter. Herunder ressourcestyring, kvalitetsstyring, resultatstyring og porteføljestyring. - formidle et projekts mål, forløb og produkter m.m. til projektdeltagere samt øvrige ekstern og interne interessenter. Kompetencer - foreslå forskellige løsningsmodeller i forhold til en konkret projektopgave - argumentere for og reflektere over egne valg i et projektforløb. - reflektere over selvledelse i relation til egen rolle som projektleder. | |||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||
Michael Hasse Schacht, mhsc@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark, Phone: 353-31552 | |||||||||||
Study Board | |||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||
Work Load | |||||||||||
| |||||||||||