Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||
Duration | One block | ||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||
Requirement for Attending Exam | Rettidig afleveret og godkendt informationsrapport og projektrapport. | ||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: C | ||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||
Optional Prerequisites | Basal forståelse for naturforvaltning samt ledelse. Sprogundskaber til at forstå engelsk faglitteratur. Tilnærmelsesvis alt litteratur er på engelsk. | ||||||||||
Course Content | |||||||||||
1. Introduktion - Overblik, specielt fokus på troperne og lande med overgangsøkonomi hvor naturressourcerne er under særlig pres. - Internationale arbejds- og uddannelsesmuligher 2. Udviklingsbistand og naturpolitik - Baggrund og mål for udviklingsbistand - Globalt indsats og danske prioriteter - Sammenhæng mellem naturressourceforvaltning og bistand - Eksempler på større indsatser hvor naturressourcer er i centrum. 3. Globale skov og plantageressourcer - Globale Skovopgørelser, fakta og trends - og problematikker - Skovpolitik: konventioner, nationale skovprogrammer, master planer m.v. - NGO'ernes og civilsamfundets rolle i naturforvaltning - NGO'ernes og civilsamfundets roller - Typer af NGO'er fx advocacy NGO'er, selvstændige, lokale, internationale NGO'er - Indfødte folks rettigheder og potentialer 5. Udvikling og forvaltning - Bæredygtighedsbegreb - God regeringsførelse og decentralisering - Illegale aktiviteter, fx tømmerhugst - Landskabsplanlægning (land-use planning) - Decentraliseret og centraliseret skov- og naturforvaltning - Fællesarealer fællesansvar og brugerrettigheder - Genressourcebevaring, formål og metoder - Naturbevarelse - Planteproduktion og forsyning - Wildlife Management (bevaring, udvikling og integration) 6. Valgfrit tema (eventuelt som del af projetrapporter/studietur) | |||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||
Ud over forelæsninger vil der være en del gruppearbejde og ekskursioner. Kurset er koblet til de sling-studerendes studietursrapport. Rammerne for studieturen er beskrevet i et særligt notat om dette. Studieturen er ikke obligatorisk. | |||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||
Skov- og Landskabssektoren indgår i og er i mange sammenhænge afhængig af internationale forhold. Forståelse for fagområdernes vilkår og udvikling i andre lande er af stor betydning for skov- og landskabsingeniører - uanset om de arbejder i Danmark eller i udlandet. Med udgangspunkt i udvalgte internationale problemstillinger er formålet med faget at den studerende kan demonstrere kendskab til hvordan sociale, økonomiske og miljømæssige faktorer indgår i naturforvaltning i andre lande og klimazoner, hvor naturressourcerne er under særlig pres. Faget fokuserer på udviklingsproblematikker i udviklingslande og lande med overgangsøkonomi. Formålet indebærer, at den studerende kan Videnfeltet - demonstrere viden om hvordan kulturelle, sociale og naturgivne omstændigheder sætter de overordnede rammer for skov- og landskabsforvaltningen - udpege og referere generelle samfundsmæssige og naturgivne udviklingsproblematikker og udviklingsteorier i udviklingslande og i lande med overgangsøkonomi - vise overblik over hvordan forskellige fagområder indgår naturressourceforvaltningen i andre lande - vise overblik over og sammenfatte væsentlige udvalgte samfundsmæssige, politiske, økonomiske og økologiske forhold for skov- og naturforvaltningen i de i kurset berørte lande og regioner. - identificere hvor, hvordan og hvorfor naturressourcer er under særlig pres indenfor specifikke faglige områder, lande og regioner. Typer af færdigheder - årsagsanalysere naturrelaterede udviklingsproblematikker og udviklingsteori i udviklingslande og lande med overgangsøkonomi - demonstrere forståelse for hvordan væsentlige planlægnings-, styringsværktøjer anvendes og indgår i opgaver, projekter og programmer som potentielt kan involvere international deltagelse - fremsætte konkrete argumenterede løsningsforslag til bæredygtig naturforvaltning i givne situationer - under henvisning til specifikke cases formulere metoder, teknikker som vil forbedre en given situation - under henvisning til specifikke cases ræsonnere og teknisk evaluere specifikke naturforvaltningsmetoders svagheder og styrker. - perspektivere scenarier og beslutningsoplæg over forskellig indgreb overfor fagfæller og den bredere befolkning. Kompetencer - analysere relevante skov- og naturforvaltningsmæssige problemstillinger under hensynstagen til et samfundsmæssigt helhedsperspektiv, herunder diskutere og vurdere eventuelle løsningsforslag. - formulere en faglig og etisk kritisk holdning til anvendt teori. - forklare væsentlige forhold som fremmer samarbejde med den lokale befolkning - identificere områder indenfor international naturforvaltning som vil kræve yderligere læring | |||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||
Arvid Thorbjørn Billeskov Sloth, arsl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31858 | |||||||||||
Study Board | |||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||
Work Load | |||||||||||
| |||||||||||