132111 Introduction to urban landscape engineering

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
Professionsbachelor kursus
 
ExaminationFinal Examination

written examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Præsentation af kursets øvelser og opgaver, samt reflektioner over egen læring, afleveres i et portfolio, som bedømmes.

pass/fail, internal examiner
 
Requirement for Attending ExamRettidig aflevering af de stillede øvelser og opgaver, bestået stopprøve i plantekendskab, samt tilstedeværelse i undervisningen jf. lektionsplan.
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo og på Roskilde Tekniske Skole, både inde og ude. Den studerende skal selv medbringe sikkerhedssko og arbejdshandsker. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset på mail til pcj@life.ku.dk
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
Kurset er en introduktion til have- og parkingeniøruddannelsen, herunder uddannelsesstederne, studiegrupper og studieteknik samt have- og parkingeniørens arbejdsområder og faglige identitet.

Den studerende vil få et indledende erhvervskendskab til den grønne sektor, herunder virksomhedstyper og arbejdsopgaver samt blive introduceret til de mest almene begreber og fagspecifikke termer fra landskabsarkitektur, anlægsgartneri og parkforvaltning.

Som en central del af introduktionen indgår et praktisk, håndværksmæssigt forløb, hvor de studerende stifter bekendtskab med anlægsgartnerfaget. Øvelserne kan eksempelvis omfatte emner som bærelag, aftræk, materialer, plantning, kulturteknik og beskæring, maskiner samt arbejdsmiljø og anlægsteori.

Derudover vil der blive sat særlig fokus på tre emner 1. "Planter og plantevækst", 2. "GIS - Geografiske Informationssystemer" samt 3. "Kreativitet, innovation og design". Alle tre emner danner grundlag for den videre undervisning på uddannelsen.

Envidere vil den studerende blive introduceret til en række studietekniske redskaber.
 
Teaching and learning Methods
Forelæsning, holdundervisning, gruppearbejde, praktiske øvelser, ekskursioner, virksomhedsbesøg og selvstudium
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er at give den studerende en indsigt i have- og parkingeniørernes arbejdsfelter, samt et grundlag for at koble professionsområdet med kurserne i det efterfølgende uddannelsesforløb.

Formålene indebærer, at den studerende

Vidensfeltet:
. forstår professionens placering, opgaver og funktioner i erhvervsmæssig sammenhæng
. opnår kendskab til jobtyper og jobmarkedet
. kender de mest almindelige maskiner, der anvendes i faget
. opnår en forståelse for at være studerende på en videregående uddannelse
. kender til flere forskellige studieteknikker, som er relevante for uddannelsen

Typer af færdigheder:
. kan artsbestemme minimum 100 planter, der typisk anvendes i urbane miljøer
. kan anvende GIS til fremstilling af kort og registrering af planter
. kan anlægge og pleje simple have- og parkelementer
. kan anvende kreative processer som redskab til design og innovation
. kan anvende fagsprog i forbindelse med opgaver, virksomhedsbesøg og anden undervisning

Kompetencer:
. kan overføre den opnåede viden og metoder til fortsat indlæring i de efterfølgende kurser på uddannelsen
. kan reflektere over Have- og Parkingeniørs faglige identitet
. Opnår en klar oplevelse af at kunne tage ansvar for egen læring på studiet
 
Course Coordinator
Klaus Agerskov, klag@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 242-88032
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Work Load
lectures80
practicals150
Excursions80
preparation100
examination4

414