Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) Professionsbachelor kursus | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Præsentation af kursets øvelser og opgaver, samt reflektioner over egen læring, afleveres i et portfolio, som bedømmes. pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Rettidig aflevering af de stillede øvelser og opgaver, bestået stopprøve i plantekendskab, samt tilstedeværelse i undervisningen jf. lektionsplan. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo og på Roskilde Tekniske Skole, både inde og ude. Den studerende skal selv medbringe sikkerhedssko og arbejdshandsker. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset på mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Kurset er en introduktion til have- og parkingeniøruddannelsen, herunder uddannelsesstederne, studiegrupper og studieteknik samt have- og parkingeniørens arbejdsområder og faglige identitet. Den studerende vil få et indledende erhvervskendskab til den grønne sektor, herunder virksomhedstyper og arbejdsopgaver samt blive introduceret til de mest almene begreber og fagspecifikke termer fra landskabsarkitektur, anlægsgartneri og parkforvaltning. Som en central del af introduktionen indgår et praktisk, håndværksmæssigt forløb, hvor de studerende stifter bekendtskab med anlægsgartnerfaget. Øvelserne kan eksempelvis omfatte emner som bærelag, aftræk, materialer, plantning, kulturteknik og beskæring, maskiner samt arbejdsmiljø og anlægsteori. Derudover vil der blive sat særlig fokus på tre emner 1. "Planter og plantevækst", 2. "GIS - Geografiske Informationssystemer" samt 3. "Kreativitet, innovation og design". Alle tre emner danner grundlag for den videre undervisning på uddannelsen. Envidere vil den studerende blive introduceret til en række studietekniske redskaber. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsning, holdundervisning, gruppearbejde, praktiske øvelser, ekskursioner, virksomhedsbesøg og selvstudium | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Formålet med kurset er at give den studerende en indsigt i have- og parkingeniørernes arbejdsfelter, samt et grundlag for at koble professionsområdet med kurserne i det efterfølgende uddannelsesforløb. Formålene indebærer, at den studerende Vidensfeltet: . forstår professionens placering, opgaver og funktioner i erhvervsmæssig sammenhæng . opnår kendskab til jobtyper og jobmarkedet . kender de mest almindelige maskiner, der anvendes i faget . opnår en forståelse for at være studerende på en videregående uddannelse . kender til flere forskellige studieteknikker, som er relevante for uddannelsen Typer af færdigheder: . kan artsbestemme minimum 100 planter, der typisk anvendes i urbane miljøer . kan anvende GIS til fremstilling af kort og registrering af planter . kan anlægge og pleje simple have- og parkelementer . kan anvende kreative processer som redskab til design og innovation . kan anvende fagsprog i forbindelse med opgaver, virksomhedsbesøg og anden undervisning Kompetencer: . kan overføre den opnåede viden og metoder til fortsat indlæring i de efterfølgende kurser på uddannelsen . kan reflektere over Have- og Parkingeniørs faglige identitet . Opnår en klar oplevelse af at kunne tage ansvar for egen læring på studiet | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Klaus Agerskov, klag@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 242-88032 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||