Responsible Department | Forest & Landscape |
Earliest Possible Year | BSc. 1 year |
Duration | One block |
Credits | 7.5 (ECTS) |
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) |
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Resultatet af kursets øvelser og opgaver afleveres i et portfolio, som bedømmes. 7-point scale, internal examiner |
Requirement for Attending Exam | Rettidig aflevering af de stillede øvelser og opgaver. Opgaverne bygger på projekter formuleret i faget Design, planter og projektering. |
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk |
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A |
Language of Instruction | Danish |
Course Content | |
IT i byggesektoren Introduktion til software anvendt af projekterende ingeniører og landskabsarkitekter, digitalt samarbejde i byggesektoren (BIPS) og modelbaseret projektering Plantegning AutoCAD, brugergrænsefladen, basale Kommandoer til tegningsproduktion, arbejdstegninger (dimensioner, linjetyper og staffage), detalje tegninger, opsætning og plot, arbejdsmetode i byggesektoren (x-ref), land-menuen, udveksling af data (raster og vektor), 3D (konstruktion og skyggeberegning) Digital præsentation Fra vektor- til rastergrafik, bearbejdning af planer i Photoshop eller Illustrator, eksport og opsætning i Power point | |
Teaching and learning Methods | |
Undervisningen handler om anvendelse af software - ikke instruktion i software. Undervisningen bygger på forelæsninger, introduktion til øvelser, vejledning ved øvelser og endeligt gennemførelse af selvstændige projekter, der fremlægges og kommenteres. Håndtering af software betragtes ikke som endemålet men som en forudsætning for at kunne producere og præsentere projektmateriale. Undervisningens formål er at tilvejebringe tilstrækkelige færdigheder hos den studerende, så hun eller han er i stand til at løse mere komplekse opgaver. Kun i starten bygger øvelserne på serielt forklarede forløb, der fører til et resultat. Herefter må den studerende selv - ud fra introduktionen, hjælpefunktioner og www - forsøge at løse den stillede opgave. Vejledningen skal sikre, at den studerende ikke går i stå, men ikke instruere den studerende i hvilke taster der skal trykkes på. For det mere rutineprægede henvises der til www.lynda.com, der giver videointroduktioner om funktionsområder inden for relevant software. Hvis man sammenligner software med en by, kan man sige, at undervisningen i starten angiver ruter gennem byen for derefter at stille opgaver, der kræver at den studerende går på opdagelse i de forskellige bydele. Vejledningen handler om, at sørge for at ingen farer helt vild og bliver væk i byen. Projektopgaverne stilles fælles med det sideløbende kursus i Design, planter og projektering. Undervisning foregår på skolens computere, men den studerende har mulighed for at downloade AutoCAD til sin egen computer til studiebrug. | |
Learning Outcome | |
Kurset planlægges i tæt tilknytning til det sideløbende kursus Design planter og projektering, hvor der sættes særlig fokus på planteanvendelse. I designkurset stilles der opgaver, der kræver at den studerende afleverer en oversigtstegning (situationsplan), arbejdstegninger og digitalt præsentationsmateriale. Det overordnede formål med kurset IT til projektering er at give den studerende forudsætninger for at producere dette materiale, hvilket grundlæggende kræver færdigheder i anvendelse af software men derudover viden om hvordan byggesektoren og kommuner opbygger og udveksler digital information. Formålene indebærer, at den studerende kan: Vidensfeltet: - forstå byggesektorens fælles standarder inden for udveksling af digital tegningsmateriale - forstå grundlæggende grafiske principper for præsentation af analogt og digitalt projektmateriale - vide hvordan informationsteknologien har udviklet sig inden for faget, og hvilke udfordringer man står over for i dag Typer af færdigheder - importere, vurdere og tilpasse tegningsmateriale fra landmåler, kommune eller anden samarbejdspartner - gennemføre en digital skitsering - udvikle plantegninger i et computerfælleskab (for eksempel en tegnestue) - udarbejde oversigtsplaner og detalje tegninger i CAD til tryk - viderebearbejde CAD-materiale til digital præsentation - vurdere hvilket software, der er bedst egnet til at løse en given opgave - kommunikere med eksterne parter om udveksling af digital information Kompetencer - overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring af det i kurset anvendte samt nyt software - eksperimentere med og udvikle sin egen grafiske stil | |
Course Coordinator | |
Ian Jørgensen, iajo@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 353-31779 | |
Study Board | |
Study Committee SLING | |