Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Der afleveres en skriftlig rapport/portfolio og et afsluttende projektforslag med planteplan præsenteres ved en mundtlig eksamen. Weight: Den samlede præsentation (rapport/portfolio og projektforslag) vurderes i forhold til målopfyldelsen. pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Med udgangspunkt i en konkret lokalitet skal den studerende udarbejde et skitseforslag med tilhørende planteplaner. Det kræver at den studerende får indsigt i følgende: . Registrering . Analyse . Rumlige forhold . Skitseringsteknik . Tegningstyper - plan, snit og teknisk tegning . Plantekvalitet . Plantevalg . Vækstforhold . Beplantningens udviklingspotentiale . Jordprøver I kurset vil der blive sat særlig fokus på valg af planter (fortrinsvis træer og buske), herunder planters vækstforhold, og basale konstruktioner som eksempelvis plantehuller- og bede, rodvenlig befæstelse samt hvilken betydning plantevalget har biologisk, æstetisk og rumligt. Skitser og præsentationsmateriale udarbejdes digitalt i samarbejde med det sideløbende kursus i "IT til projektering - CAD" | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Hovedparten af undervisningen vil foregå som tegneøvelser i klasselokalet med vejledning fra underviseren, fremlæggelser og diskussioner i grupper og plenum. De forskellige opgaver fra øvelserne samles i en rapport/portfolio, som indgår i vurderingen ved eksamen. Endvidere vil der blive undervist i planter og planteanvendelse. De studerende skal undervejs i forløbet præsentere deres projekt for hinanden og de vil blive undervist i præsentationsteknik og konstruktiv feedback med henblik på at kunne bruge hinanden som sparringspartnere. Der undervises både ved tegnebordet og der gives forelæsninger i eksempelvis planteanvendelse, skitseringstekniker, præsentationsteknik og landskabsarkitektur som inspiration. I både litteratur og forelæsningerne vil den studerende blive præsenteret for rumlige, kulturhistoriske, funktionelle og biologiske forholds betydning for menneskers ophold og trivsel i byrummet og parken, herunder brug af beplantning som rumdannende funktion, økologiske processer og fremme af bynatur. Registrering af planter og rumlige forhold foregår primært udendørs i det udvalgte projektområde. Kurset gennemføres i tæt tilknytning til det sideløbende kursus i "IT til projektering - CAD". Det forudsættes at den studerende selv anskaffer sig diverse tegneredskaber, tegnemateriale og har egen pc, der er velegnet til større kort- og tegneøvelser. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give den studerende en introduktion til design og projektering af byens grønne områder. Formålene indebærer, at den studerende: Vidensfeltet: . Kender til de grundlæggende skitserings- og tegneteknikker . Kan læse og forstå situationsplaner, snit og simple tekniske tegninger . Kender til og forstår målestoksforhold . Forstår hvilke faktorer, der er medvirkende til at skabe attraktive urbane miljøer . Kender til mundtlige præsentationsteknikker Typer af færdigheder: . Kan anvende skitsering som et redskab til udvikling af byens grønne områder . Kan udarbejde situationsplaner indeholdende alle relevante informationer som eksempelvis tegningshoved, nordpil, signaturforklaring, målestoksforhold og forklarende tekst . Kan anvende beplantning som arkitektonisk element . Kan udarbejde enkle planteplaner . Kan udarbejde enkle tekniske tegninger . Har en bevidsthed om planters forskellige egenskaber i forhold til biologiske, æstetiske og sundhedsmæssige aspekter . Kan give og modtage konstruktiv feedback . Kan formidle og præsentere et planforslag for fagfolk Kompetencer . Kan anvende de kendte planter i andre tilsvarende projekter . Kan overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring . Kan afprøve nye skitseringsteknikker og metoder . Kan eksperimentere med planter som rumskabende elementer . Kan udvikle egen kreative tænkning | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Susanne Ogstrup, sog@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31598 Marianne Skærbæk, marsk@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: Ukendt | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||