Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Rettidig aflevering og godkendelse af grupperapporter, deltagelse/fremlæggelse i planteseminar. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: C Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Planter: . Anvendt botanik og plantekendskab . systematik, anatomi, fysiologi og morfologi . Plantekendskab (med vægt på kultiverede arter og sorter) . Træer, buske, stauder, sommerblomster . Planteproduktion og plantekvalitet Jord: . Jordbundslære i forhold til plantevækst i urbane områder . Basal jordfysik: Jordens tekstur og struktur,jordprofiler . Basal jordkemi: Ionbytning, pH-værdi, næringsstoffer, næringsstoffers mobilitet og tilgængelighed . Jordbiologi: C-kredsløb, jordliv, organisk materie, mykhorizza, . Jordtyper, anthropogene jorder og substrater. . Komprimering . Vejsalt og forurening . Jordvand og planters vandoptagelse Klima: . Urbant klima - vind, temperatur og vand . Urbane vækstbetingelser - vind, forurening og tørke - "urbane plantesamfund" . Urban Heat Island . Urbane stofkredsløb | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, felt- og laboratoriearbejde, selvstudie, ekskursioner og virksomhedsbesøg. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Formål Kursets formål er at give studerende på bachelor-niveau en introduktion til de naturvidenskabelige principper bag planteanvendelsen i urbane områder. Kurset fokuserer på plantemateriale, jord, vand, klima og disse faktorers interaktion. De studerende sættes i stand til at analysere en given vækstsituation og tilegner sig sprog, viden og en fortrolighed med de nødvendige redskaber til løsningsorienteret at kunne diskutere muligheder i forhold til plantevalg og modificering af vækstbetingelser. Kurset forsyner de studerende med grundviden, som er forudsætning for optimalt udbytte af efterfølgende moduler som mere specifikt behandler anlæg, drift og pleje af byens grønne områder. Kursets mål omfatter derfor, at den studerende skal kunne: Vidensfeltet . Redegøre for og bruge botanisk nomenklatur . Kende og redegøre for et grundlæggende relevant plantesortiment . Overskue et relevant plantesortiment i forhold til dets anvendelse og udvikling i byens rum . Redegøre for og erkende plantekvalitet . Redegøre for overordnede produktionsforløb af vigtige plantegrupper . Forstå og redegøre for de afgørende plantebiologiske sammenhæng for en succesfuld etablering af planter i byen . Beskrive jordbundens komponenter og deres betydning for jordbundens kemi og fysik . Redegøre for grundtræk af jordbundsfauna og -mikrobiologi. . Redegøre for grundtræk af naturlige og menneskabte stoffers kredsløb i urbane områder . Beskrive transportprocesser for vand og næringsstoffer i jord og planter . Redegøre for relevante plantebiologiske, jordbundsfysiske og -kemiske forhold i byen . Redegøre for de basale klimafaktorer stråling, temperatur, luftfugtighed, nedbør og vind og deres betydning for plantevækst . Redegøre for basale fysiske processer i forbindelse med klima og vejr . Forstå urbane arealanvendelses indflydelse på meso- og mikroklimaet Typer af færdigheder . Bruge relevante ressourcer og værktøjer i forhold til plantevalg . Sammenstille et til vækstsituationen passende plantesortiment . Vurdere planters kvalitet i forhold til deres endelige vækstsituation . Rekvirere/udføre relevante felt- og laboratoriemetoder til beskrivelse af specifikke vækstforhold . Tolke og anvende relevante analytiske resultater til at vurdere jordmaterialer og substrater som grundlag for anlæg i byer . Modificere specifikke vækstbetingelser på voksestedet - for eksempel i forhold til jordsituationen, vanding og gødskning Kompetencer . Forstå og diskutere urbane områders mangfoldige og komplekse vækstforhold og interaktionen mellem ydre vækstfaktorer, planten og plantevækst . Overskue og forstå faktorer, som vanskeliggør eller begrænser mulighederne for plantevækst i byen . Diskutere betydningen af analyser og måleresultater i en produktionsmæssig og/eller miljømæssig sammenhæng . Agere og reflektere med udgangspunkt i en naturvidenskabelig basis i det tværfaglige miljø der bestemmer det urbane vækstmiljø . Anvende fagområdernes teorier og metoder i planlægning, projektering, anlæg og drift af byens grønne områder. . Overføre grundlæggende plantebiologiske og jordbundsmæssige sammenhænge fra 'naturlige' til urbane vækstforhold . Tilegne sig, diskutere og bruge forskningsbaseret viden i anlæg og drift af grønne områder | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Oliver Bühler, olb@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 353-31777 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||