Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||||
English Title | Forests and nature | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Naturhensyn: Biodiversitet, hjemmehørende planter, naturfredning, § 3 arealer, by-natur, internationale forpligtigelser (Natura 2000 m.v.), invasive arter og naturnær skovdrift Naturtyper: 1. Lysåbne terrestriske naturtyper (ferske enge, moser, græsland, overdrev, heder, strandenge, småbiotoper. 2. Skove 3. Vandhuller og vandløb Naturpleje: Baggrund, formål, metoder (slåning, græsning, plantning, renholdelse, udrensning, oprensning, tynding, hugst), 0-scenarier/ succession, trusler. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Forelæsninger. Ekskursioner. Øvelser. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
En have- og parkingeniør vil møde naturarealer i byen, hvor de er ansvarlige for driften og plejen. Kurset giver de studerende den nødvendige praksisnære viden og forståelse for naturen og de biologiske værdier. På baggrund heraf vil den studerende være i stand til at træffe beslutninger omkring drift og anlæg, der sikrer bevarelse af naturværdierne. Dette indebærer især viden omkring den naturlige økologi. Formålet indebærer, at den studerende med udgangspunkt i en konkret naturtype kan: Vidensfeltet: - forklare de grundlæggende økologiske processer i økosystemet under anvendelse af fagbegreber - beskrive og navngive naturtypen - give eksempler på karakteristiske planter - beskrive forskellige plejemetoder - forklare formål med naturpleje - beskrive relevante trusler Typer af færdigheder - redegøre for naturtypens karakteristika, herunder plantearter, jordbund og klima - beskrive plejemetoder - diskutere formålet med plejen - diskutere 0-scenariet - redegøre for relevante trusler, deres betydning for naturtypen og sætte dem i en økologisk sammenhæng - anvende begreber inden for natur- og skovdrift med henblik på at kommunikere med borgere og fagfolk på området Kompetencer - erkende egen viden og færdigheder i forhold til at kunne træffe beslutninger omkring pleje af værdifulde naturtyper - forestå enkle plejeindgreb - formidle konkrete problemstillinger relateret til skov- og naturarealer til borgere og fagfolk - relatere den opnåede viden til en bymæssig sammenhæng | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31599 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||