Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Naturhensyn: Biodiversitet, hjemmehørende planter, naturfredning, § 3 arealer, by-natur, internationale forpligtigelser (Natura 2000 m.v.), invasive arter og naturnær skovdrift Naturtyper: 1. Lysåbne terrestriske naturtyper (ferske enge, moser, græsland, overdrev, heder, strandenge, småbiotoper. 2. Skove 3. Vandhuller og vandløb Naturpleje: Baggrund, formål, metoder (slåning, græsning, plantning, renholdelse, udrensning, oprensning, tynding, hugst), 0-scenarier/ succession, trusler. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger. Ekskursioner. Øvelser. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
En have- og parkingeniør vil møde naturarealer i byen, hvor de er ansvarlige for driften og plejen. Kurset giver de studerende den nødvendige praksisnære viden og forståelse for naturen og de biologiske værdier. På baggrund heraf vil den studerende være i stand til at træffe beslutninger omkring drift og anlæg, der sikrer bevarelse af naturværdierne. Dette indebærer især viden omkring den naturlige økologi. Formålet indebærer, at den studerende med udgangspunkt i en konkret naturtype kan: Vidensfeltet: - forklare de grundlæggende økologiske processer i økosystemet under anvendelse af fagbegreber - beskrive og navngive naturtypen - give eksempler på karakteristiske planter - beskrive forskellige plejemetoder - forklare formål med naturpleje - beskrive relevante trusler Typer af færdigheder - redegøre for naturtypens karakteristika, herunder plantearter, jordbund og klima - beskrive plejemetoder - diskutere formålet med plejen - diskutere 0-scenariet - redegøre for relevante trusler, deres betydning for naturtypen og sætte dem i en økologisk sammenhæng - anvende begreber inden for natur- og skovdrift med henblik på at kommunikere med borgere og fagfolk på området Kompetencer - erkende egen viden og færdigheder i forhold til at kunne træffe beslutninger omkring pleje af værdifulde naturtyper - forestå enkle plejeindgreb - formidle konkrete problemstillinger relateret til skov- og naturarealer til borgere og fagfolk - relatere den opnåede viden til en bymæssig sammenhæng | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31599 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||