Responsible Department | Department of Basic Science and Environment | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Ved kursets afslutning afholdes en 4 timers skriftlig eksamen. Der vil være spørgsmål, som tester basale færdigheder samt spørgsmål der i stil med dele af miniprojekterne tester kompetencer på højere niveauer. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 09 November 2011 | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | I løbet af kurset afleveres gruppevist 4 Miniprojekter, hvoraf mindst 3 skal godkendes for at gå til eksamen. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, matematikøvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Kurset er emnemæssigt delt op i fire matematikmoduler i forlængelse af hinanden, samt et databehandlingsmodul, der forløber på langs af dem. Matematikmodulerne er - Funktioner og matematiske modeller: lineære-, logaritme-, potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse, analyse og fortolkning af simple matematiske modeller, Taylor polynomier - Matricer: lineære sammenhænge mellem variable, matricer, determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger, opstilling og analyse af matrixmodeller, egenværdier og egenvektorer - Differentialligninger: eksponentiel vækst, logistisk vækst, separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger, opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af parametre og løsninger - Funktioner af to variable: grafer, niveaukurver, partielle afledede, optimering, dobbeltintegraler, matematiske modeller med to variable Databehandlingsmodulet er - Lagring og håndtering af data: registrering, behandling og grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R, definition af funktioner og procedurer i R | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
De fire matematikmoduler ligger i forlængelse af hinanden, og databehandlingsmodulet forløber på langs af dem. Kurset består af 4 perioder (svarende til de 4 matematikmoduler) af 2 ugers længde. I matematikmodulerne gennemgås de væsentligste dele af stoffet ved forelæsningerne med udgangspunkt i eksempler fra andre fag. Ved matematikøvelserne regnes opgaver i grupper, og til hver øvelsesgang kan man aflevere skriftlige hjemmeopgaver og få dem rettet. Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et miniprojekt. Arbejdet med miniprojektet påbegyndes i løbet af en hel dag, der er afsat udelukkende til dette formål. I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. Undervisningen tilrettelægges efter at de studerende har egen bærbar PC. En del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen. En del af undervisningen vil foregå i samspil med parallelkurserne. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Kursets overordnede formål er at udbygge gymnasiematematikken til det niveau, der er brug for i uddannelsernes øvrige fag. Der lægges vægt på matematikkens rolle i anvendelsesorienterede problemstillinger. Endvidere indføres enklere databehandling, visualisering og programmering med regneark og programmet R. Når kurset er færdigt forventes den studerende (inden for kursets emneområde) at kunne: Viden: - Udvise overblik over grundlæggende matematiske begreber og teorier - Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for databehandling - Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for programmering - Beskrive simple problemstillinger inden for biovidenskab vha. matematik - Opskrive og reformulere simple matematiske modeller - Udføre matematisk problembehandling Færdigheder: - Analysere simple problemstillinger indenfor biovidenskab vha. matematik - Anvende matematiske resultater og metoder på konkrete matematiske problemstillinger - Anvende R til indlæsning og visualisering af datasæt - Anvende R til beregninger i matematiske modeller og behandling af datasæt - Anvende regneark struktureret Kompetencer: - Arbejde selvstændigt såvel som indgå i fagligt og projektorienteret samarbejde med andre For en mere detaljeret målbeskrivelse henvises til kursets "Specifikke kompetencemål", som findes på kursets hjemmeside. | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Der anvendes egne noter, der sælges som kompendier fra boghandlen. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Mathematics & Computer Science, Phone: 353-32351 Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Mathematics & Computer Science, Phone: 353-32325 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||