Responsible Department | Department of Basic Science and Environment | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4-timers skriftlig eksamen 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Godkendte laboratorierapporter og afleveringsopgaver (mindst 75% af hver) | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | F: forelæsning TØ: teoretisk øvelse LØ: laboratorieøvelse V: vejledning til rapportskrivning Uge 1: 2 x (2F+2TØ). Uge 2: man 2F+2TØ ons 1F+1LØ+2TØ Uge 3-7: 2 x (1V+1F+1TØ) Uge 8: man: 1F+3TØ ons: 2V+1F+3TØ Uge 9: 1 spørgetime. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Almen kemi: Introduktion til atomteorien, atomers struktur, det periodiske system, Lewis-teori for kemisk binding, molbegrebet, navngivning, støkiometri, afstemning af reaktionsligninger, syrer og baser (Brøndsted-definition), kemisk ligevægt (syre-base-, fældnings- og redoxligevægte), samt elementær termodynamik, elektrokemi (incl. Nernsts ligning) og farvekemi. Uorganisk kemi: Stofkemi med hovedvægt på udvalgte grundstoffer og deres forbindelser udvalgt pga biologisk og miljømæssig betydning (Især H, Si, N, P, O, S og Fe, i kraft af eksempler også Na, K, Mg, Ca, Al, C, Cl, Mn, Cu, Zn) og udvalgte forbindelser. Organisk kemi: Basal introduktion til organiske molekyler (kulstof-skelet og eksempler på funktionelle grupper). Biokemi: Basal introduktion til biologiske molekyler (kulstof-skelet og funktionelle grupper) med vægt på udvalgte plantenæringsstoffers (C, N, O, P, S, Fe, Mg) biologiske funktion, biologiske membraner, og proteiners og DNAs struktur og funktion. Kursets laboratoriedel skal illustrere, uddybe og forankre de teoretiske principper gennem praktiske øvelser, herunder give et personligt kendskab til udvalgte metoder til undersøgelse og kvantificering af kvælstof- og phosphorforbindelser, en introduktion til bioorganiske molekylers kompleksitet og egenskaber, samt træning i behandling og fortolkning af måleresultater. I de fem laboratorieøvelser indgår kvælstofs kemi (Kjeldahl-analyse, ammonium-ionens syre-base egenskaber og kompleksdannelse med metalioner), phosphats kemi (analyse, fældning, bufferegenskaber), biologiske reaktioners kinetik (ekstraktion og enzymkinetik af peroxidase fra peberrod), organisk stofidentifikation (opløselighed, oxiderbarhed, syre-base egenskaber) og jerns kemi (komplekser, oxidation). I de obligatoriske laboratorierapporter lægges desuden stor vægt på korrekt omgang med enheder og måleusikkerhed samt fornuftig tolkning af forsøgsresultater. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Hovedtrækkene af kursets pensum gennemgås i klasseundervisning (="forelæsninger med dialog") vekslende med teoretiske øvelser. Laboratorieundervisningen er obligatorisk og omfatter hjemmeforberedelse, gennemførelse af de praktiske øvelser og rapportering (hovedsagelig i fortrykte rapportskemaer). | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Kurset skal bibringe de nødvendige kemiske forudsætninger for at kunne vurdere simple kemiske analyseresultater og forstå og diskutere miljøkemiske processer og problemstillinger der relaterer sig til et forvaltningsperspektiv på jord, vand og planter. Viden: Efter at have gennemført kurset forventes den studerende at kunne: - Redegøre for kemiens grundlæggende teorier, love, begreber, og nomenklatur inden for kursets emneområder - Redegøre for udvalgte grundstoffer, deres kemiske forbindelser (inkl. biokemiske) og betydning i levende organismer og miljø, samt for udvalgte kemiske reaktioner inden for kursets emneområder. Færdigheder: Efter at have gennemført kurset forventes den studerende at kunne: - anvende og kombinere definitioner og formler fra kursets emneområder - analysere kemi skrevet som tekst og omsætte det til kemiske reaktionsskemaer. - benytte kemisk terminologi til beskrivelse og forklaring af kemiske reaktioner. - udføre beregninger til at løse basale problemstillinger indenfor almen og uorganisk kemi. - vurdere måleusikkerhed og bruge enheder korrekt. - udføre simple kemiske eksperimenter med rimelig præcision. Kompetencer: Efter at have gennemført kurset forventes den studerende at: - kunne relatere viden om kemi til miljøkemiske problemstillinger, fortolke resultatet af analysen og drage relevante konklusioner - kunne redegøre for teori, databehandling og fortolkning i et simpelt kemisk eksperiment. - kunne bruge IT i form af regneark til dataanalyse og behandling. | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Nivaldo J. Tro: Chemistry - a molecular approach. 2nd edition, 2008, Pearson Prentice Hall, New Jersey. Kompendium: Laboratorieforsøg til Kemi MN | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Niels Agerbirk, nia@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment, Phone: 353-32438 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||