Ansvarligt institut | Institut for Grundvidenskab og Miljø
20 % Institut for Jordbrug og Økologi 54 % Skov & landskab 13 % Fødevareøkonomisk Institut 13 % | ||||||||||||||||||
English Title | The Ecology of Natural Resources | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamination med udgangspunkt i projekt og pensum. Vægtning: Mundtlig eksamination med udgangspunkt i projekt og pensum 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendt min 75% øvelsesrapporter i hvert af 4 temaer, og godkendt projektrapport, procesbeskrivelse, fremlæggelse, opponering, efterskrift (personligt). | ||||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, ekskursion, cases og øvelser, samt et længere projektforløb. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
(1) Autøkologi/fysiologisk økologi; studiet af enkelt organismers fysiologiske tilpasning til deres omgivelser. (2) Populationsøkologi; biologisk vækst, populationsvækst og afgørende faktorer for populationsstørrelser og studiet af samspillet mellem populationer (demografi, matematisk beskrivelse af populationstilvækst, intra- og interspecifik konkurrence, prædation og herbivori, parasitisme og sygdom, nedbrydere, mutualisme). (3) Samfundsøkologi og succession; hovedtræk af artssammensætning, samfundsstrukturer og biodiversitet. (4) Overblik over energi, vand og stof kredsløb (fx C, N, P, S, Ca) i lokale og globale økosystemer og naturressourcer. (5) Beskrivelse af hvad der karakteriserer de fire sfærer: biosfære, lithosfære, hydrosfære og atmosfære med hovedvægt på landområder, ferske vande og kystnære havområder. (6) Biologisk produktivitet og udnyttelse (både aktuelt og potentielt) af landområder til landbrug, skovbrug, havebrug, grundvandsmagasiner, og naturområder. Herunder økologiske og antropogene funktioner af vegetation, vand og jordbund. (7) Terrestriske og akvatiske produktionssystemer, energiudvinding og udnyttelse af naturressourcer. (8) Antropogen påvirkning og sårbarhed af økosystemer, samt eksempler på miljøpåvirkninger som kan true disse. Bevaringsbiologi og genøkologi, forvaltning af arter, naturgenopretning, bæredygtighed for naturressourcer. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Kurset baseres på forelæsninger kombineret med cases, og øvelser hvor der skal udarbejdes rapporter. Sideløbende et 14-ugers projektforløb med læring om det problemorienterede projektarbejde og gennemførelse af projekt med afsluttende rapport, hvor det faglige indhold er nært knyttet til pensum. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give et tværvidenskabeligt kendskab til naturressourcerne og den måde de anvendes på samt en forståelse af de grundlæggende økologiske love og principper. Naturressourcerne udgør det biotiske og abiotiske grundlag for biologisk produktion, og.økologi er videnskaben om de samspil, som bestemmer mængde og fordeling af organismer. Desuden er det en målsætning at give en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde således at der kan arbejdes effektivt med projekter i kurset og senere i studiet. Når kurset er gennemført forventes den studerende at kunne: Viden . Beskrive variationen i og sammenhængen mellem organismers form og funktion. . Beskrive principperne for mekanismer og biotiske, abiotiske, evolutionære og historiske forhold der regulerer arters forekomst, populationsdynamik, biodiversitet og biologiske samfund. . Klassificere organismer ud fra deres trofiske niveau, livsstrategi og interaktion med andre organismer i økosystemer. . Nævne de væsentligste komponenter, faktorer og reaktioner i lithosfæren, hydrosfæren og atmosfæren, og disses betydning for en bæredygtig udnyttelse og påvirkning af jord, vand og luft. . Udvise overblik over stoffers transport indenfor og imellem økosystemer på såvel lokal som global skala. . Beskrive naturressourcers funktion og påvirkning i jordbrug, skovbrug, havebrug og fødevareproduktionssystemer. Færdigheder . Problematisere naturressourcers anvendelse og beskyttelse i jordbrug, skovbrug, havebrug og fødevareproduktionssystemer. . Opstille og teste simple økologiske hypoteser på konkrete problemstillinger. . Anvende matematiske modeller til simulering af økologiske processer og omsætning af organisk stof, og vurdere disse modellers forudsætninger og begrænsninger. . Analysere effekter af arealanvendelse og driftsformer på størrelse af puljer og strømme i de biogeokemiske kredsløb både globalt og lokalt, herunder ligheder og forskelle mellem C, N, P og energikredsløbet. . Identificere, analysere og formulere en faglig relevant problemstilling. . Arbejde konkret problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt at formidle resultatet både mundtligt og skriftligt efter normerne for videnskabelig formidling i studierapportform inden for fagområderne husdyr, planter, miljø, naturforvaltning eller miljøøkonomi. Kompetencer . Anvende naturvidenskabelige metoder som grundlag for en videnbaseret argumentation indenfor udnyttelse af naturressource, miljøbeskyttelse og biodiversitet. . Samarbejde i grupper, og udvise forståelse for gruppedynamik i et samarbejde. Dokumentere opmærksomhed om egen læring i forbindelse med alle projektets aspekter. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Smith, R.L. and Smith, T.M. (2009): Elements of Ecology, 7th Benjamin Cummings (Pearson). Botkin D.B. and Keller E.A. (2011): Environmental Science. Earth as a living planet. 8th edition. Wiley. Øvelseskompendium til Naturressourcer og Økologi (2011). (udarbejdes af faglærerne og findes online i Absalon). Dahl, A.; Dich, T.; Hansen, T. og Olsen V. (2010): Styrk Projektarbejdet. En redskabsbog til problemorienteret projektarbejde. Biofolia, Frederiksberg | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø, Tlf: 353-32411 Per Moestrup Jensen, pmj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 353-32673 | |||||||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||||||
100 DKK til ekskursion | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||