250021 Jord, vand og planter

Detaljer
Ansvarligt institutInstitut for Grundvidenskab og Miljø   67 %
Institut for Jordbrug og Økologi   33 %

English TitleSoil, Water and Plants
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen overvejende af typen multiple choice.

Vægtning: 100%



7-trinsskala, ingen censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenMindst 75% tilstedeværelse ved øvelserne
 
Rammer for UndervisningEn kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form. Eksempler, øvelsesarbejde (også i Taastrup) og ekskursioner vil i videst muligt omfang tage udgangspunkt i 4 cases, nemlig ager og skov på hhv sand- og lerjord.
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
De primære kursusemner er kort listet i det følgende. Emnerne er påtænkt at svare til undervisning gennem ca 18 halvdage. Hertil kommer øvelser og ekskursioner.

Introduktion og kursusoversigt.

Det danske landskab, jordbund og klima:
- Landskaber og jordtyper, føristiden
- Landskaber og jordtyper, istiderne
- Landskaber og jordtyper, efteristiden
- Vejr og klima

Jordbundens sammensætning, processer, funktioner og kvalitet i forhold til plantevækst og naturressourcer:
- Jordbundens primære partikler
- Jordbundens sekundære partikler
- Jordbundens organiske fraktion
- Jordluft og jordvarme
- Jordvand og planters vandoptagelse
- Vand- og stoftransport
- Redoxprocesser
- Ionbytningsprocesser
- Adsorptionsprocesser
- Mikroklima i plantebestande
- Optagelse og funktionelle egenskaber af plantenæringsstoffer
- Plantevækst
- Danske jord-vand-plante systemer

 
Undervisningsform
Kurset består af en kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form, hvor læreren introducerer og gennemgår baggrund og generelle og specielle forhold omkring emnet og lægger op til opgaver, som løses af de studerende i små grupper. Hver kursushalvdag vil som udgangspunkt bestå af et oplæg fra underviseren, hvori indgår eksempler, samt en eller to perioder til selvstændigt arbejde med teoretiske øvelser eller opgaver. Eksempler, øvelsesarbejde og ekskursioner vil i videst mulig udstrækning tage udgangspunkt i og blive målrettet imod fire cases, nemlig ager og skov på henholdsvis sand- og lerjord.
 
Målbeskrivelse
Kursets mål er at give studerende på bacheloruddannelsen i naturressourcer en grundlæggende indføring i danske landskabstyper, klima, jordbund og plantevækst. Specielt fokuseres på centrale kemiske, fysiske og biologiske tilstande og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydning for stofomsætning, stoftransport og plantevækst i skov- og landbrug.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Bedømme jordbunden som vækstmedium for planter.
- Beskrive hovedtræk i jordbundens dannelse og sammensætning.
- Forklare grundlæggende danske vejr- og klimasammenhænge i relation til plantevækst.
- Forklare begreberne jordfunktion og -kvalitet.
- Beskrive transportprocesser for vand og plantenæringsstoffer.
- Have overblik over plantebevoksningers respons og effekt på jordbunds- og klimafaktorer.
- Beskrive centrale processer og faktorer i miljøbevidst plantedyrkning i skov- og landbrug.

Færdigheder:
- Anvende grundlæggende færdigheder i brug af felt- og laboratoriemetoder til kvantificering og vurdering af jordbunden og plantedyrkning.
- Kunne foretage grundlæggende beregninger af betydningen af centrale fysiske, kemiske og biologiske processer indenfor fagområdet.
- På grundlag af enkle eksperimentelle forsøg og demonstrationer kunne karakterisere jordbunden, vandbevægelsen i jorden og øvrige centrale faktorer af betydning for plantevækst og plantedyrkning.

Kompetencer:
- Perspektivere principper og grundlæggende færdigheder til kvantificering og vurdering af forskellige former for bæredygtig udnyttelse af jordressourcen.
- Bedømme komponenter og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og betydningen i en helhedssammenhæng.
 
Litteraturhenvisninger
Lærebogsmateriale/notesamling bestående af ca. 18 kapitler udarbejdet i fællesskab af Ole Borggaard, Søren Hansen, Peter E. Holm, Søren Husted, Carsten Petersen, Christian R. Jensen, og Jan K. Schjørring.
 
Kursusansvarlig
Peter Engelund Holm, peho@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø, Tlf: 353-32414
Søren Husted, shu@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 353-33498
Jens Carsten Tilbæk Petersen, cpe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Agrohydrologi, Tlf: 353-33389
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
teoretiske øvelser46
praktiske øvelser9
ekskursioner3
kollokvier6
eksamen4
forberedelse102

206