Responsible Department | Department of Basic Science and Environment
67 % Department of Agriculture and Ecology 33 % | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen overvejende af typen multiple choice. Weight: 100% 7-point scale, no second examiner | ||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Mindst 75% tilstedeværelse ved øvelserne | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | En kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form. Eksempler, øvelsesarbejde (også i Taastrup) og ekskursioner vil i videst muligt omfang tage udgangspunkt i 4 cases, nemlig ager og skov på hhv sand- og lerjord. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
De primære kursusemner er kort listet i det følgende. Emnerne er påtænkt at svare til undervisning gennem ca 18 halvdage. Hertil kommer øvelser og ekskursioner. Introduktion og kursusoversigt. Det danske landskab, jordbund og klima: - Landskaber og jordtyper, føristiden - Landskaber og jordtyper, istiderne - Landskaber og jordtyper, efteristiden - Vejr og klima Jordbundens sammensætning, processer, funktioner og kvalitet i forhold til plantevækst og naturressourcer: - Jordbundens primære partikler - Jordbundens sekundære partikler - Jordbundens organiske fraktion - Jordluft og jordvarme - Jordvand og planters vandoptagelse - Vand- og stoftransport - Redoxprocesser - Ionbytningsprocesser - Adsorptionsprocesser - Mikroklima i plantebestande - Optagelse og funktionelle egenskaber af plantenæringsstoffer - Plantevækst - Danske jord-vand-plante systemer | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset består af en kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form, hvor læreren introducerer og gennemgår baggrund og generelle og specielle forhold omkring emnet og lægger op til opgaver, som løses af de studerende i små grupper. Hver kursushalvdag vil som udgangspunkt bestå af et oplæg fra underviseren, hvori indgår eksempler, samt en eller to perioder til selvstændigt arbejde med teoretiske øvelser eller opgaver. Eksempler, øvelsesarbejde og ekskursioner vil i videst mulig udstrækning tage udgangspunkt i og blive målrettet imod fire cases, nemlig ager og skov på henholdsvis sand- og lerjord. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Kursets mål er at give studerende på bacheloruddannelsen i naturressourcer en grundlæggende indføring i danske landskabstyper, klima, jordbund og plantevækst. Specielt fokuseres på centrale kemiske, fysiske og biologiske tilstande og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydning for stofomsætning, stoftransport og plantevækst i skov- og landbrug. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Bedømme jordbunden som vækstmedium for planter. - Beskrive hovedtræk i jordbundens dannelse og sammensætning. - Forklare grundlæggende danske vejr- og klimasammenhænge i relation til plantevækst. - Forklare begreberne jordfunktion og -kvalitet. - Beskrive transportprocesser for vand og plantenæringsstoffer. - Have overblik over plantebevoksningers respons og effekt på jordbunds- og klimafaktorer. - Beskrive centrale processer og faktorer i miljøbevidst plantedyrkning i skov- og landbrug. Færdigheder: - Anvende grundlæggende færdigheder i brug af felt- og laboratoriemetoder til kvantificering og vurdering af jordbunden og plantedyrkning. - Kunne foretage grundlæggende beregninger af betydningen af centrale fysiske, kemiske og biologiske processer indenfor fagområdet. - På grundlag af enkle eksperimentelle forsøg og demonstrationer kunne karakterisere jordbunden, vandbevægelsen i jorden og øvrige centrale faktorer af betydning for plantevækst og plantedyrkning. Kompetencer: - Perspektivere principper og grundlæggende færdigheder til kvantificering og vurdering af forskellige former for bæredygtig udnyttelse af jordressourcen. - Bedømme komponenter og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og betydningen i en helhedssammenhæng. | |||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||
Lærebogsmateriale/notesamling bestående af ca. 18 kapitler udarbejdet i fællesskab af Ole Borggaard, Søren Hansen, Peter E. Holm, Søren Husted, Carsten Petersen, Christian R. Jensen, og Jan K. Schjørring. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Engelund Holm, peho@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment, Phone: 353-32414 Søren Husted, shu@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 353-33498 Jens Carsten Tilbæk Petersen, cpe@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Agrohydrology, Phone: 353-33389 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||