260044 Health and Welfare

Details
Responsible DepartmentDepartment of Veterinary Disease Biology   50 %
Department of Large Animal Sciences   50 %

Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
 
Level of CourseBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


All aids allowed

Description of Examination: pass/fail, external examiner
 
Requirement for Attending ExamProjektgodkendelse
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: B

Blok 4
Week Structure: B
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
Kurset vil formidle basal viden om:
. Infektionsbiologi (virologi, bakteriologi, mykologi og parasitologi)
. Immunologi
. Epidemiologi
. Sundhedsfremme ved udformning og drift af anlæg til husdyrsdyrhold
. Monitorering af sundhed
. Dyrs naturlige adfærd
. Dyrs adfærdsbehov samt metoder for at vurdere disse
. De vigtigste velfærdsproblemer og sygdomme inden for de forskellige produktionssystemer
. Principper for at måle dyrevelfærd på besætningsniveau

Dette er et tværfagligt grundkursus målrettet husdyrbrugsstuderende, men er også egnet til biologi og bioteknologistuderende.

Indenfor emneområdet sundhed vil de studerende blive introduceret til almindelige patogener gennem forelæsninger og øvelser i infektionsbiologi. De vil lære om værtsdyrets forsvarssystem gennem forelæsninger i immunologi. Denne fokuserede viden om sygdomme og sygdomsrespons hos det individuelle dyr vil blive ført videre på gruppe niveau, hvor nogle af de mest almindelige sygdomme blandt husdyr vil blive introduceret. Ernæringsmæssige aspekter af sundhed vil også blive inddraget. På populations niveau vil de studerende blive introduceret til epidemiologi samt sundhedskontrol og overvågning og få indledende kendskab til genetiske sygdomme og sundhedsorienterede avlsprogrammer. Særlige problemstillinger vedrørende zoonotiske infektioner vil blive gennemgået og forebyggelse for såvel dyr som mennesker vil blive belyst.

Indenfor emneområdet velfærd vil de studerende få kendskab til de vigtigste dyrearters naturlige adfærd, samt hvordan deres adfærdsmønster modificeres og udnyttes i forskellige produktionssystemer. De studerende vil blive introduceret til metoder til at vurdere sammenhængen mellem adfærdsbehov og dyrevelfærd, samt hvordan disse kan måles. Metoder til at vurdere dyrets indre tilstand vil blive gennemgået. Metoder til målinger af dyrevelfærd på besætningsniveau vil blive eksemplificeret og diskuteret. I denne sammenhæng vil også de mest alvorlige velfærdsproblemer for de forskellige produktionssystemer blive gennemgået.

Sundheds- og velfærdsmæssige hensyn ved udformning og drift af husdyrhold vil blive belyst. Samfundsmæssige aspekter vil inkludere en introduktion til forholdet mellem de forskellige sektorer (veterinær, husdyr og fødevare) i forbindelse med håndtering af zoonoser og begrebet 'One Health'vil blive introduceret.
 
Teaching and learning Methods
Kurset består af forelæsninger, teoretiske øvelser og gruppearbejde. Kurset starter med forelæsninger som klart tilkendegiver, hvad der forventes af de studerende og hvad de kan forvente at opnå med kurset. Den opnåede viden fra forelæsningerne vil blive brugt til at løse realistiske problemer i de teoretiske øvelsestimer. Gruppeprojekterne vil give de studerende mulighed for at udforske husdyrhold og management tiltag som fremmer sundhed og velfærd for én eller flere dyrearter eller -grupper (produktionsdyr, heste, familiedyr, laboratoriedyr og fisk).
 
Learning Outcome
Kurset giver fundamental viden om infektionsbiologi, epidemiologi, sundhedsfremmende arbejde, etologi og velfærdsforskning med udgangspunkt i dyrene, i deres ejere, i samfundet og i monitorering af sundhed og velfærd.
Efter at have afsluttet faget, vil den studerende være i stand til:

Viden
. At kunne demonstrere viden om de vigtigste patogener
. At kunne demonstrere viden om effekten af patogener og traumer på dyr
. At kunne demonstrere viden om praktisk landbrugsdrift med henblik på at forbedre sundhedsstatus
. At kunne demonstrere viden om infektionskontrol
. At kunne demonstrere viden om zoonoser
. At kunne forstå de grundlæggende principper for påvirkningen af forskellige faktorers indflydelse på dyre sundhed og velfærd
. At kunne udvise overblik over fagets modeldyrs naturlige adfærd
. At kunne beskrive metoder til at evaluere adfærdsbehov
. At kunne beskrive eksempler på metoder til velfærdsvurdering på besætningsniveau
. At kunne beskrive de alvorligste velfærdsproblemer forbundet med de forskellige produktionssystemer
. At kunne forstå de grundlæggende principper for forholdet mellem husdyrvidenskab og veterinærvidenskab samt fødevaresikkerhed og fødevarevidenskab.
Færdigheder
. At kunne beskrive de vigtigste grupper af husdyrpatogener
. At kunne forklare de grundlæggende principper for hvordan individuelle dyr responderer på sygdom
. At kunne forklare de grundlæggende principper for hvordan grupper og populationer af dyr interagerer med hinanden og samfundet i relation til dyre- og human sundhed
. At kunne opstille forsøg til at vurdere adfærdsbehov for forskellige dyrearter
. Søge relevante faglige informationskilder, være kildekritisk, kunne citere rigtigt og udforme en korrekt litteraturliste

Kompetencer
. At kunne implementere og regulere simple metoder til at forebygge sygdom og forbedre velfærd
. At kunne fortsætte med andre kurser i undervisningsplanen

 
Course Literature
Ingen formel litteraturliste. Udvikling af kompetence til selvstændig opsøgning og vurdering af den aktuelle litteratur på området er en del af kursus.

Lærebog i infektionsbiologi

Jensen P. The ethology of domestic animals. 2nd ed. CABI 2009
 
Course Coordinator
Maria Vang Johansen, mvj@life.ku.dk, Department of Veterinary Disease Biology/Parasitology, Health and Development, Phone: 353-31438
Björn Forkman, bjf@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33581
 
Study Board
Study Committee V
 
Work Load
lectures130
lectures90
project work78
preparation110
examination4

412