Ansvarligt institut | Institut for Human Ernæring | ||||||||||||||
English Title | Pato- and Nutritional Physiology, Diet Therapy | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig auditorieeksamen med opgaver i teoretisk pensum, samt en case. Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I kursusforløbet afleveres to gruppebaserede, skriftlige rapporter om delemner indenfor henholdsvis absorption og ekskretion. Skal godkendes før eksamen. | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsninger og øvelser. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Gennemgået kurserne i Nutrition physiology (270087) samt Sygdom og Kost (270086), eller dertil svarende pensum. | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 30 | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Patofysiologi og kliniske manifestationer ved lidelser i mave-tarm-kanal, lunger, nyrer, hjerte, knogler m.v. og effekten heraf på omsætningen af mad/næringsstoffer. Metaboliske sygdomme og terapien heraf. Ernæringsterapi ved stress-metabolisme, cancer, kirurgi, dialyse og andre situationer, hvor denne terapiform forekommer. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger ved ansatte og eksterne specialister. Teoretiske, case-baserede øvelser relateret til forelæsningerne med afsluttede diskussion med underviser. Desuden skriftlige rapporter om delemner indenfor hhv. absorption og ekskretion. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Kurset præsenterer sammenhænge mellem sygdommes indflydelse på ernæringstilstand og metabolisme af næringsstoffer, ernæringsmæssige konsekvenser af sygdom og muligheder for påvirkning af sygdomsforløbet hos den enkelte patient gennem ernæringsterapi. Viden: - Beskrive basale sammenhænge i kroppens funktioner, herunder de enkelte organers betydning for omsætningen af næringsstoffer - beskrive sygdomsprocessers påvirkning af de enkelte organers omsætning af næringsstoffer og deres funktion - udvise overblik over sygdomme, der hyppigt ses på hospitalerne - nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse - sammenfatte grundlaget for stress-metabolisme. - referere principper for lægelige behandlingsmetoder Færdigheder: - forklare interaktioner mellem fysiologiske systemer og de basale træk i cellers funktion. - forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien under sygdom, i særlig grad ved svær sygdom, hvor stofskiftet er ændret markant. - analysere en sygehistorie med hensyn til de ernæringsrelevante aspekter Kompetencer: - anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af den enkelte patients situation - diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov - tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær forebyggelse. - selvstændigt kunne varetage ernæringsterapi, d.v.s. a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller intravenøs ernæring b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyl-delse for den enkelte patient c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Shills: Modern Nutrition in Health and Disease, 10. ed, 2006 Kumar and Clark: Clinical Medicine, 7. ed, 2005 D.A. Bender: Introduction to Nutrition and Metabolism, 4. ed, 2008 | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimentel ernæring, Tlf: 353-32504 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||