Responsible Department | Department of Human Nutrition | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig auditorieeksamen med opgaver i teoretisk pensum, samt en case. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | I kursusforløbet afleveres to gruppebaserede, skriftlige rapporter om delemner indenfor henholdsvis absorption og ekskretion. Skal godkendes før eksamen. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og øvelser. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Gennemgået kurserne i Nutrition physiology (270087) samt Sygdom og Kost (270086), eller dertil svarende pensum. | ||||||||||||||
Restrictions | 30 | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Patofysiologi og kliniske manifestationer ved lidelser i mave-tarm-kanal, lunger, nyrer, hjerte, knogler m.v. og effekten heraf på omsætningen af mad/næringsstoffer. Metaboliske sygdomme og terapien heraf. Ernæringsterapi ved stress-metabolisme, cancer, kirurgi, dialyse og andre situationer, hvor denne terapiform forekommer. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsninger ved ansatte og eksterne specialister. Teoretiske, case-baserede øvelser relateret til forelæsningerne med afsluttede diskussion med underviser. Desuden skriftlige rapporter om delemner indenfor hhv. absorption og ekskretion. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kurset præsenterer sammenhænge mellem sygdommes indflydelse på ernæringstilstand og metabolisme af næringsstoffer, ernæringsmæssige konsekvenser af sygdom og muligheder for påvirkning af sygdomsforløbet hos den enkelte patient gennem ernæringsterapi. Viden: - Beskrive basale sammenhænge i kroppens funktioner, herunder de enkelte organers betydning for omsætningen af næringsstoffer - beskrive sygdomsprocessers påvirkning af de enkelte organers omsætning af næringsstoffer og deres funktion - udvise overblik over sygdomme, der hyppigt ses på hospitalerne - nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse - sammenfatte grundlaget for stress-metabolisme. - referere principper for lægelige behandlingsmetoder Færdigheder: - forklare interaktioner mellem fysiologiske systemer og de basale træk i cellers funktion. - forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien under sygdom, i særlig grad ved svær sygdom, hvor stofskiftet er ændret markant. - analysere en sygehistorie med hensyn til de ernæringsrelevante aspekter Kompetencer: - anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af den enkelte patients situation - diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov - tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær forebyggelse. - selvstændigt kunne varetage ernæringsterapi, d.v.s. a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller intravenøs ernæring b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyl-delse for den enkelte patient c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Shills: Modern Nutrition in Health and Disease, 10. ed, 2006 Kumar and Clark: Clinical Medicine, 7. ed, 2005 D.A. Bender: Introduction to Nutrition and Metabolism, 4. ed, 2008 | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 353-32504 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||