270034 Tema: Evidensvurdering, kvalitetssikring og ledelse

Detaljer
Ansvarligt institutInstitut for Human Ernæring

English TitleAssessment of Evidence of Nutritional Therapy, Quality-Assurance and Management
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år
VarighedEn blok
 
Pointværdi15 (ECTS)
 
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenLøbende eksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


Skriftlig auditorieeksamen

Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen med forskningsmetodologisk og statistisk indhold samt mundtlig eksamen på basis af skriftlig rapport.

Vægtning: Skriftlig eksamen tæller 50% og mundtlig eksamen 50%.



7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenI forløbet afleveres 2 rapporter på ialt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før den mundtlige eksamen.
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: A

Blok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerTeoretisk og/eller praktisk kendskab til klinisk ernæring er en fordel.
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
Fordelingen af de 9 uger vil være halvdelen med videnskabelige metoder, vurdering af videnskabelige artikler, statistik; ca 3 forelæsningsdage pr. uge, teoretiske øvelser og obligatoriske skriftlig, karaktergivende afprøvning med forskningsmetodologisk indhold.
I anden del af kurset: ca ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. ca. 1 uge med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 3 uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport udarbejdes sideløbende med adgang til vejledning og danner grundlag for individuel mundtlig eksamen, 4 forelæsning pr. uge og øvelser.
 
Undervisningsform
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget.
 
Målbeskrivelse
Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget

Viden:
- nævne principper for konfliktløsning
- nævne sundhedsvæsenets samarbejdsformer

Færdigheder:
- udføre statistiske analyser til vurdering af videnskabelige artiklers bæredygtighed
- udføre/gennemføre måling af livskvalitet- analysere en videnskabelig artikel systematisk
- vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund
- analysere bæredygtigheden af meta-analyser
- planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring
- opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder.
- finde og anvende regelsæt for almindelige administrative opgaver
- udvise overblik over ledelsesmæssige principper

Kompetencer:
- diskutere de metodologiske forhold i videnskabelige artikler
- diskutere statistiske metoders anvendelighed i relation til givne problemstillinger
- bedømme/afveje fordele og ulemper ved givne valg af metoder
- perspektivere valg og vægtning af kvantitative og kvalitative metoders anvendelighed ved undersøgelse af givne problemstillinger
- samarbejde med andre om at gennemføre et (teoretisk)kvalitetudviklingsprojekt
- selvstændigt diskutere fordele og svagheder ved forskellige metoder til kvalitetsmåling og -forbedring
- selvstændigt bedømme andres kvalitetsudvilklingsprojekter



 
Litteraturhenvisninger
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag.
Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard.
Klaus Johansen: Basal sundhedsvidenskabelig statistik, Munksgaard.
 
Kursusansvarlig
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimentel ernæring, Tlf: 353-32504
 
Studienævn
Studienævn LSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
teoretiske øvelser112
projektarbejde60
forberedelse196
eksamen8

412