Responsible Department | Department of Human Nutrition
80 % Institute of Food and Resource Economics 20 % | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 2 timers skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset. Mundtlig bedømmelse af projektrapport i forbindelse med eksamen efter anden halvdel af kurset. Weight: Skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset vægtes 33%. Mundtlig individuel eksamination med bl.a. individuel bedømmelse af projektrapport 67%. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 11 November 2011 | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og udarbejdelse af gruppebaseret projektrapport. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Kurset vil belyse forskellige aspekter af livskvalitet og sundhed med fokus på sammenhængen mellem samfundsmæssige og individuelle forudsætninger. Begrebet livskvalitet indbefatter det enkelte individs vaner og valg i relation til kostvaner, motionsvaner og forbrug af nydelsesmidler. Sundhedsbegrebet vil blive belyst ud fra både biologiske, ernæringsfaglige, samfundsfaglige og kulturelle vinkler. De samfundsmæssige forhold omfatter socioøkonomiske og kulturelle forhold. Og de individuelle faktorer omfatter bl.a. familiære, genetiske og etiske faktorer. Det vil blive anskueliggjort hvorledes den danske livsstil, både med hensyn til kost, fysisk aktivitet og forbrug af nydelsesmidler kan påvirke risikoen for at udvikle livsstilssygdomme. Med hensyn til kost, vil der blive taget udgangspunkt i, hvorledes indtag af forskellige fødevaregrupper som f. eks. frugt, grønt, fisk, kød, mejeriprodukter samt udvalgte fødevarer som f.eks. krydderier, vin og chokolade formodes at influere på sygdomsrisiko. Endvidere vil emner som mikronæringsstoffer, næringsbehov for specifikke befolkningsgrupper, samt funktionelle fødevarer blive gennemgået. Vores valg af fødevarer vil også blive sat i et større perspektiv via fokus på både ressourceforbrug og miljøpåvirkning. Sammenhængen mellem livskvalitet og sundhed vil på den ene side blive belyst via fokus på biologiske forskelle, hvorunder vi ser på, hvordan gen-kost interaktioner kan udforskes ved brug af nutrigenomics. På den anden side vil vi ud fra et samfundsmæssigt perspektiv se på hvorledes levevilkår blandt forskellige sociale grupper i samfundet påvirker samspillet mellem livskvalitet og sundhed. Herunder belyses de bestemmende faktorer for individuelle vaner og valg. Projektarbejdet i blok II vil tage udgangspunkt i et valgfrit emne indenfor kursets overordnede rammer. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen koordineres og planlægges af 3 forskellige faggrupper på Det Biovidenskabelige Fakultet, henholdsvis Fedme og Appetit-regulering og Sociologi-gruppen (Institut for Human Ernæring) og Sensorik-gruppen (Institut for Fødevarevidenskab). En række gæste-undervisere deltager desuden i undervisningsforløbet. Første halvdel af kurset (blok I) omfatter forelæsninger, teoretiske øvelser og debat-øvelser. Blok I afsluttes med en 2 timers skriftlig eksamen (vægter 33 % af samlet karakter). Anden halvdel (blok II) omfatter projektarbejde, som afsluttes med individuel mundtlig fremlæggelse af projekt-arbejdet (vægter 67 % af samlet karakter). Projektarbejdet tager udgangspunkt i de emner og problemstillinger, der er gennemgået i første halvdel af kurset (blok I), og munder ud i udarbejdelse og fremlæggelse af en projektrapport. Projektarbejdet udføres i grupper på 4-5 studerende under vejledning. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
De studerende skal opnå en bred viden om sammenhængen mellem menneskers kost- og motionsvaner og sundhed, herunder hvilke fysiologiske processer som er involveret. Desuden vil den studerende opnå en forståelse af hvilke samfundsmæssige, sociale og kulturelle faktorer, som påvirker menneskers levevaner og livskvalitet. Når kurset er afsluttet, forventes de studerende at kunne: Viden - udvise overblik over og beskrive den danske befolknings levevaner på de mest centrale områder (kost, rygning, motion, alkohol), og dennes betydning for livsstilsrelaterede sygdomme. - sammenfatte de væsentligste sundhedsmæssige aspekter af de mest centrale fødevaregrupper. - beskrive mulige årsagssammenhænge mellem levevaner og samfundsmæssige, sociale og kulturelle forhold, herunder hvordan vores kollektive valg af livsstil indvirker på samfundet. Færdigheder - redegøre for betydningen af livsstil i forhold til sundhed. - forklare og argumentere for årsagssammenhænge mellem på den ene side fysiologiske, sociale og kulturelle faktorer og på den anden side livsstil, personlige vaner, valg, adfærd og handlinger set i relation til livskvalitet og sundhed. Kompetencer - ud fra et naturvidenskabeligt og samfundsfagligt perspektiv skal den studerende kunne diskutere, hvordan valg og handlinger i relation til livskvalitet påvirker sundhedstilstanden. | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Som grundpensum anvendes et fortrykt kompendium. Dertil anvendes forelæsningsslides fra de enkelte forelæsninger. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Thomas Meinert Larsen, tml@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Prevention and Treatment of Obesity and Appetite a, Phone: 353-32505 Nathalie Tommerup Bendsen, nathalie@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Prevention and Treatment of Obesity and Appetite a, Phone: 353-33633 Annemette Nielsen, anmn@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics, Phone: 353-32621 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||