Ansvarligt institut | Fødevareøkonomisk Institut
80 % Institut for Fødevarevidenskab 20 % | ||||||||||||||||
English Title | Philosophy of Food Science | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen kun visse hjælpemidler Projektrapport Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres i pensum på baggrund af spørgsmål formuleret med udgangspunkt i den indleverede projektrapport Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i gruppebaseret projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt | ||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsning, øvelser og projektarbejde | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De ser, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemer. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, øvelser samt projektarbejde i grupper. Forelæsninger gives dels af lærere fra levnedsmiddelfaget og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra Fødevareøkonomisk Institut. Det er hensigten ved forelæsningerne at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsninger. Ved hjælp af cases, rollespil, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for selvstændigt at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til deres uddannelse. Øvelserne vil ligeledes også indeholde mindre oplæg om emner relateret til projektarbejde, f.eks. om problemformulering, opbygning af rapport og lignende. I projektarbejdet skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske eller etiske/fødevarepolitiske perspektiver. Projektarbejdet foregår i grupper, og det afsluttes med en projektrapport. De studerende tilbydes vejledning løbende i projektarbejdet. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber og problemstillinger med faglig relevans. - Beskrive og definere centrale elementer i udvalgte etiske teorier. - Demonstrere overblik over fagets historie. Færdigheder: - Analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger vha. centrale erkendelsesmæssige begreber. - Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier. - Anvende principper for god skriftlig formidling af projektarbejdet. Kompetencer: - Samarbejde med medstuderende om fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af projektarbejde. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Andersen,H., C. Emmeche, M.Norup, P. Sandøe (2006): Videnskabsteori for de biologiske fag, Biofolia/Samfundslitteratur, Frederiksberg Kompendium | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Leif Horsfelt Skibsted, ls@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Fødevarekemi, Tlf: 353-33221 Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 353-33059 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||