Responsible Department | Institute of Food and Resource Economics
80 % Department of Food Science 20 % | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination Some Aid allowed Description of Examination: Den studerende eksamineres i pensum på baggrund af spørgsmål formuleret med udgangspunkt i den indleverede projektrapport Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Deltagelse i gruppebaseret projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsning, øvelser og projektarbejde | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De ser, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemer. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, øvelser samt projektarbejde i grupper. Forelæsninger gives dels af lærere fra levnedsmiddelfaget og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra Fødevareøkonomisk Institut. Det er hensigten ved forelæsningerne at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsninger. Ved hjælp af cases, rollespil, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for selvstændigt at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til deres uddannelse. Øvelserne vil ligeledes også indeholde mindre oplæg om emner relateret til projektarbejde, f.eks. om problemformulering, opbygning af rapport og lignende. I projektarbejdet skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske eller etiske/fødevarepolitiske perspektiver. Projektarbejdet foregår i grupper, og det afsluttes med en projektrapport. De studerende tilbydes vejledning løbende i projektarbejdet. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber og problemstillinger med faglig relevans. - Beskrive og definere centrale elementer i udvalgte etiske teorier. - Demonstrere overblik over fagets historie. Færdigheder: - Analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger vha. centrale erkendelsesmæssige begreber. - Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier. - Anvende principper for god skriftlig formidling af projektarbejdet. Kompetencer: - Samarbejde med medstuderende om fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af projektarbejde. | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Andersen,H., C. Emmeche, M.Norup, P. Sandøe (2006): Videnskabsteori for de biologiske fag, Biofolia/Samfundslitteratur, Frederiksberg Kompendium | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Leif Horsfelt Skibsted, ls@life.ku.dk, Department of Food Science/Food Chemistry, Phone: 353-33221 Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33059 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||