Responsible Department | Institute of Food and Resource Economics | ||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: 4-timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler Weight: 100% 7-point scale, no second examiner | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: C | ||||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||||
Kurset behandler makroøkonomien både empirisk og teoretisk. Emnerne, der behandles, er nationalregnskabet, bestemmelsen af nationalindkomsten i en åben og lukket økonomi, forbrugs- og investeringsfunktionens udseende, pengemarkedet, herunder pengeefterspørgsels-funktionen og -udbudsfunktionens udseende, og sammenhængen mellem vare- og pengemarkedet, arbejdsmarkedet og dets samspil med de øvrige markeder, inflation og inflationsteorier, valutamarkedet og dets samspil med de øvrige markeder, penge- og finanspolitik i situationer med faste og flydende valutakurser, forskellige valutakurssystemer og optimale valutaområder. | |||||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||||
Undervisningen består af en blanding af forelæsninger, der gennemgår den grundlæggende teori, og teoretiske øvelser, hvor håndtering af økonomiske modeller indøves, samt af tekstlæsning. | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
Kurset giver en bred introduktion til grundlæggende og centrale samfundsøkonomiske emner. Kurset giver grundlæggende kendskab til samfundsøkonomiske teorier, der dels spiller en rolle i den offentlige debat og dels er af afgørende betydning for det økonomiske klima, som den enkelte virksomhed, bedrift og forbruger befinder sig i. Kurset kan således anvendes både som en afrundet introduktion til de mest basale samfundsøkonomiske problemstillinger og som et fundament for videregående samfundsøkonomiske studier. Med udgangspunkt i centrale makroøkonomiske begreber og de mest fundamentale makroøkonomiske modeller giver kurset den studerende redskaber til at kunne analysere konsekvenserne for en økonomi af ændringer i dels indre forhold og dels i udefra kommende begivenheder. Det gøres i simple økonomiske modeller, hvor der lægges vægt både på resultater og på kunne tolke de fundne resultater intuitivt økonomisk. Desuden gives viden om størrelsesordenen af de forskellige økonomiske data, variable og parametre for den danske økonomi. Kurset skal give forståelse for de vigtigste problemstillinger i praktisk økonomisk politik, og for de værdimæssige valg, der ligger bag den førte politik. Blandt de økonomiske spørgsmål som kurset omhandler, er: Hvad bestemmer den samlede produktion og beskæftigelse i samfundet? Hvorfor bliver priserne ved med at stige? Hvilken rolle spiller udenrigshandel for samfundet? Er betalingsbalancen et problem? Hvorfor svinger økonomiske størrelser som fx arbejdsløshed over tid? Hvilken rolle spiller nationalbanken og de private banker? Hvilken rolle spiller rente og valutakurs? Økonomisk politik, kan staten styre økonomien, fx arbejdsløshed, betalingsbalance, rente og valutakurs, og bør den overhovedet forsøge? Efter kurset forventes den studerende at kunne Viden 1. udvise kendskab til størrelsesforholdene for dansk økonomi 2. udvise kendskab til forskellige samfundsøkonomiske problemstillinger Færdigheder 3. definere centrale nationalregnskabsbegreber 4. gøre rede for det økonomiske kredsløb 5. opstille model for en lukket økonomi på kort sigt 6. opstille en model for åben og lukket økonomi på langt sigt 7. analysere forskellige former for økonomisk politik i modellerne 8. analysere udefra kommende ændringer i de økonomiske modeller Kompetencer 9. bedømme og diskutere forskellige former for økonomisk politik i de forskellige modeller 10. perspektivere brugen af økonomiske modeller, deres styrker og svagheder | |||||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||||
Mankiw and Taylor: "Economics", 2006 Statistisk Tiårsoversigt, seneste udgave fra Danmarks Statistik | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Per Svejstrup Hansen, psh@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/International Economics and Policy Unit, Phone: 353-32271 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||