290038 Tema: Anvendt økonomisk analyse

Detaljer
Ansvarligt institutFødevareøkonomisk Institut

English TitleThematic Course: Applied Economic Analysis
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år
VarighedTo blokke
 
Pointværdi15 (ECTS)
 
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve

Portfolio eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: En opgave inden for området økonometri og en indenfor modelbrug skal afleveres og bedømmes. Beregninger til opgaverne kan evt. laves i grupper, men hver studerende skal aflevere sine egne skriftlige besvarelser på baggrund af de fælles gruppeberegninger.

Vægtning: De to opgaver vægter hver 50% i den samlede bedømmelse



7-trinsskala, ekstern censur
 
Rammer for UndervisningUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde/større opgaver
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: B

Blok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætninger290055 
210002 
210005 
 
Obligatoriske forudsætninger210002 
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
Kernen i temaet er brugen af kvantitative metoder og modeller til at analysere en given samfundsøkonomisk problemstilling. Temaets to dele behandler to forskellige tilgange til kvantitative analyser: Statistiske modeller og teoretisk baserede simulationsmodeller.
I første del fokuseres på dataanalyse ved brug af den lineære regressionsmodel. Vægten ligger på at opnå en 'intuitiv' forståelse af regressionsmodellen specielt med henblik på fortolkning af regressionsmodellens parametre.
Et eksempel på problemstillinger i første del at temaet er estimation af systematiske forskelle i individers løn som følge af forskelle i uddannelsesniveau, erhvervserfaring og køn.

I anden del af temaet fokuseres på en indføring i udviklingen og brugen af simulationsmodeller. Vægten ligger på brug af eksisterende modeller til analyse af økonomiske problemstillinger, ikke på at opstille modeller, men via brug af modeller bliver der opbygget en viden om hvordan de er lavet. Der lægges vægt på en kritisk brug af modeller, fx i form af følsomhedsanalyser af forskellig art inkl. ændring af usikre sammenhænge i modellen.

Eksempler på problemstillinger er økonomisk analyse af liberalisering af EU's landbrugspolitik eller WTO forhandlinger, liberalisering af verdenshandlen for landbrugsvarer.

Fælles for de to emnekredse i temaet er, at det er valget af metode/model samt afprøvningen heraf på en konkret økonomisk problemstilling der er central.
 
Undervisningsform
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde/større opgaver
 
Målbeskrivelse
Kurset sigter mod at give den studerende en anvendelsesorienteret indføring i brugen af økonometriske metoder og kvantitative modeller.

Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne:

Viden:
- Redegøre for grundlæggende økonometriske begreber med relation til den lineære regressionsmodel.
- Redegøre for den grundlæggende opbygning af en udvalgt kvantitativ økonomisk model.

Færdigheder
- Anvende data til at beskrive og belyse konkrete økonomiske problemstillinger.
- Udføre estimation og hypotesetest af parametre i den lineære regressionsmodel.
- Anvende enkle kvantitative generelle ligevægtsmodeller udfra en konkret økonomisk problemstilling.

Kompetencer:
- Gennemføre basale økonometriske analyser.
- Fortolke resultater af basale økonometriske analyser og drage relevante konklusioner.
- Bedømme kvantitative økonomiske modelberegninger og drage relevante konklusioner af sådanne modelberegninger.
 
Litteraturhenvisninger
Jeffrey M. Wooldridge. Introductory Econometrics: A Modern Approach, South-Western.

Øvrig litteratur vil blive anvist i forbindelse med kursusstart.
 
Kursusansvarlig
Henrik Hansen, henrik.hansen@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Faggruppe for International Økonomi og Politik, Tlf: 353-36840
Lars Bo Jacobsen, lars-bo@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Faggruppe for Miljø- og Naturressourceøkonomi, Tlf: 353-36857
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger40
praktiske øvelser60
forberedelse100
vejledning12
projektarbejde200

412