300030 Fish Diseases

Details
Responsible DepartmentDepartment of Veterinary Disease Biology

Earliest Possible YearMSc. 1 year to MSc. 2 year
DurationHalf a block
 
Credits0.5 (ECTS)
 
Level of CourseMSc
 
ExaminationContinuous Assessment

oral examination

Practical Examination


All aids allowed

Description of Examination: Præsentation af projektemne. 100% deltagelse i forelæsningerne en forudsætning for at bestå

pass/fail, internal examiner
 
Requirement for Attending Exam100 % fremmøde
 
Organisation of TeachingForelæsninger og teoretiske øvelser. Hvert hold får 4 dage af hver 3 timers forelæsninger og øvelser med indlagt forberedelse. De studerende har desuden forberedt sig på stoffet før fremmøde. Forelæsninger: Eftermiddag
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Eftermiddage 13-16

Blok 2
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Eftermiddage 13-16

Blok 3
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Eftermiddage 13-16

Blok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Eftermiddage 13-16
Eftermiddage 13-16

 
Language of InstructionDanish
 
RestrictionsForbeholdt veterinærstuderende.
 
Course Content
Kursets indhold omfatter emnerne akvakultur, opdrætsteknik, fiskens anatomi, fiskens fysiologi, fiskeimmunologi og vaccination, fiskens ernæring, parasitære infektioner, bakterielle infektioner, virale infektioner og ernæringsbetingede sygdomme. Der gives i forelæsningerne anvisninger på mulige kontrolmetoder, herunder forebyggelse og behandling. Desuden gennemgås fiskeparasitters levnedsmiddelhygiejniske og zoonotiske betydning.
 
Teaching and learning Methods
Forelæsninger, teoretiske øvelser og demonstrationer
 
Learning Outcome
Når kurset er afsluttet forventes den studerende at kunne redegøre for moderne produktionsformer for opdrætsfisk og hvorledes sundhedsstatus bevares i disse anlæg. Der lægges vægt på fiskesygdommes biologi med fokus på isolering og identifikation af bakterielle, virale og parasitære patogener hos fisk. Den studerende opnår et basalt kendskab til fiskens anatomi, fysiologi, immunologi og optimale ernæring, som gør den studerende i stand til at vurdere sundhedsforhold i en akvakulturbesætning. Desuden vil den studerende kunne anvise kontrolforanstaltninger, herunder behandling og forebyggende tiltag.
Viden
Beskrive forskellige akvakultursystemer.
Identificere biotiske og abiotiske faktorer af betydning for fiskehelse.
Klassificere diverse grupper af patogener.
Udpege produktionsformers betydning i forhold til velfærd og sygdom.
Udvise overblik over metoder til sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse og kvalitetssikring. Sammenfatte metoder til zoonoseforebyggelse.
Færdigheder
Analysere et problem i en besætning.
Vurdere metoder til afhjælpning af et produktionsproblem.
Forklare baggrunden for diagnostiske metoder.
Argumentere for iværksættelse af kontrolprogram.
Formidle viden om en sygdom og dens diagnose, behandling og forebyggelse.
Kompetencer
Bedømme tilstanden i et produktionssystem mht sundhed, sygdom og velfærd.
Samarbejde med fagfæller, myndigheder og andre fagfolk om løsning af specifikke problemer.
Anvende teori og metoder på komplekse og uforudsigelige problemstillinger.
Arbejde selvstændigt ved belysning og præsentation af sygdomsproblemer i akvakulturerhvervet.



 
Course Literature
Buchmann, K.(ed.)2009. Fish Diseases - An introduction. Biofolia Press, Frederiksberg, Denmark


Udleveret materiale.
 
Course Coordinator
Kurt Buchmann, kub@life.ku.dk, Department of Veterinary Disease Biology/Section for Biomedicine, Phone: 353-32700
 
Course Fee
Ingen
 
Study Board
Study Committee V
 
Work Load
lectures8
theoretical exercises2
preparation4

14