Responsible Department | Department of Veterinary Disease Biology
90 % Department of Agriculture and Ecology 10 % | ||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination Practical Examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Den løbende eksamen består af fire elementer: 1 times spot-eksamen i forlængelse af hver af de praktiske øvelser (bakteriologi og parasitologi) og i forlængelse af e-læringsmodulet i virologi, samt en 3 timers skriftlig auditorieprøve, som afholdes i slutning af blok 3. Weight: Alle deleksaminer skal bestås særskilt. Spoteksaminer bedømmes med bestået/ikke bestået, mens den sidste deleksamen bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen 7-point scale, external examiner | ||||||||||||
Requirement for Attending Exam | 80% deltagelse i praktiske øvelseskurser og e-learningsmodul i virologi. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, praktiske øvelser og e-learningskursus. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Formiddag Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Formiddag Tidsrum for øvelser fastsættes for hver studerende i henhold til særlig plan. Øvelser afvikles i tidsrummet 8.30 - 11.00 | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | 300057 300058 300059 300061 300073 | ||||||||||||
Restrictions | Forbeholdt veterinærstuderende. På grund af kursussalenes kapacitet er deltagerantal begrænset til 3x62 personer | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
Kursusindhold - Struktur og funktion af infektiøse agens og deres individuelle bestanddele, replikations strategier, overlevelse af mikrober og parasitter, smitte, ændring af genetisk materiale,og overførsel af genetisk materiale med vægt på vigtige veterinære og zoonotiske smitstoffer. - Mikrobe/parastit i forhold til interaktion med vært og omgivelser, herunder sygdomsmekanismer for vigtige mikrobielle og parasitære patogener. - Sammenhæng mellem veterinær og zoonotisk relevante mikrober og parasitter og sygdomme og intoksikationer hos dyr og menneske. - Principper for forebyggelse og kontrol af mikrobiel og parasitær sygdom inklussiv principper vedrørende antimikrobielle stoffer og vacciner. - Mekanismer bag udvikling af mikrobiel resistens mod antimikrobielle stoffer. - Basale og anvendte diagnostiske prinicipper til påvisning af mikrober og parasitter og infektioner hermed, samt antimikrobiel resistens. - Invertebrat zoologi relateret til veterinære og zoonotiske problemer - Morfologi og identifikation af relevante invertebrater med betydning for sygdom hos dyr og menneske med fokus på danske og Europæiske lande. Efter kusus skal den studerende være i stand til at forklare veterinære og zoonotiske mikrobielle og parasitologiske forhold og problemer. Viden: - Forklare principper for forebyggelse og kontrol af mikrobiel og parasitær sygdom. - Forklare sammenhæng mellem forekomst af veterinært og zoonotisk betydende mikroorganismer og parasitter og forekomst af sygdom hos dyr og mennesker. - Forklare betydningen af struktur og funktion hos veterinært og zoonotisk betydende mikroorganismer og parasitter og forekomst af sygdom hos dyr og mennesker, samt smitstoffers transmission mellem værter og overlevelse i miljøet. Færdigheder: -Identificere, indhente relevant information, og kommunikerer veterinært og zoonotisk mikrobielle og parasitære relationer og problemer. - Udføre basale diagnostiske undersøgelser på et prøvemateriale fra et dyr for at identificere mulige mikrobielle og parasitære sygdomsårsager Kompetencer: - Diskutere prøvemateriale og udføre relevante diagnostiske metoder i klinisk praksis, og foreslå relevante udvidede undersøgelser. -Diskutere metoder til forebyggelse og kontrol af infektiøse sygdomme. -Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med lægmand og professionelle. -Evaluere invertebrat morfologi og foreslå metoder for nærmere identifikation. -Udvikle evne til at forstå komplekse problemer relateret til dyrehold så som produktionsomgivelser og disses indflydelse på optræden af infektioner og sygdom. | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Forelæsninger, praktiske øvelser og e-learingsmodul. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Kursets formål er at den studerende skal opnå viden, færdigheder og teoretiske og praktiske basale og anvendte kompetencer i veterinær-, fødevarerelateret- og zoonotisk mikrobiologi (bakteriologi, mykologi og virologi) og parasitologi, inklussiv teoretiske og praktisk anvendte diagnostiske laboratoriemetoder. Kurset relaterer til Lov om Dyrlæger nr 33 af 09/06-2004 p.12,stk 1, pkt2. | |||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||
Quinn, Markey, Carter, Donelly, Leonard "Veterinary Microbiology and Microbial Disease " Blackwell Publishing, 2002. Højby og Skinhøj, Klinsk Mikrobiologi og Infektionsmedicin - almen del. Fadl's lærebog (specialtryk til vet.stud) Ålbæk og Pedersen, Mikrobiologisk Teknik, 3. udgave. Samfundstryk. Hickman, R, Keen, Larson, I'Anson & Eisenhour: Integrated Principles of Zoology. 14th ed. McGrawHill, 2008. SM Thamsborg, A Roepstorff & J Monrad: VETERINÆR PARASITOLOGI / Helmintologi. 6. rev. udg., Academic Books/ Life-bogladen, 2010. J Monrad & EM Pedersen: VETERINÆR PARASITOLOGI / Entomologi. 4. rev. udgave, Academic Books / Life-bogladen, 2010. SM Thamsborg & J Monrad: VETERINÆR PARASITOLOGI / Protozoologi. 4. rev. udgave, Academic Books / Life-bogladen, 2010. SM Thamsborg, A Roepstorff, H Mejer & J Monrad: VETERINÆR PARASITOLOGI / Øv.noter 2011, øvrige eks.relevante undervisningsbilag (under udarbejdelse) og bilag, der gøres tilgængelige for de via absalon | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
John Elmerdahl Olsen, jeo@life.ku.dk, Department of Veterinary Disease Biology/Section for Microbiology, Phone: 353-32784 Stig Milan Thamsborg, smt@life.ku.dk, Department of Veterinary Disease Biology, Phone: 353-33778 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||