Responsible Department | Department of Large Animal Sciences
15 % Institute of Food and Resource Economics 40 % Department of Agriculture and Ecology 40 % Department of Veterinary Disease Biology 5 % | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: Eksamen består af to separate dele. Del 1: 2 timers skriftlig eksamen i Zoologi (multiple choice).Del 2: 2 timers skriftlig eksamen i Veterinærmedicinsk videnskabsteori. Består den studerende kun den ene af de to eksaminer vil reeksamen kun blive afholdt i det fagområde den studerende ikke har bestået. Weight: Begge fagområder skal være bestået for samlet at bestå. pass/fail, internal examiner Dates of Exam: 10 November 2011 | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, skriftlige opgaver og øvelser | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A formiddag og eftermiddag | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Forbeholdt veterinærstuderende. | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Undervisningen i Veterinærmedicinsk videnskabsteori vil gennem forelæsninger, teoretiske øvelser, ekskursioner (besætningsbesæg) og skriftlige opgaver sikre at den studerende: - Bliver præsenteret for forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinær profession, samt lærer at diskutere etiske problemstillinger, som knytter sig til disse roller og opgaver. - Får kendskab til husdyrproduktion i et jord-tilbord perspektiv. - Kan identificere og analysere velfærdsmæssige og andre etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr - Får indsigt i samfundsmæssige perspektiver på den veterinære profession. - Får en forståelse for de muligheder og begrænsninger som videnskabelige metoder rummer og lærer at vurdere kvaliteten af forskellige typer af kilder. Undervisningen i Zoologi vil indledningsvist sammenligne anatomi hos fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr, og gennemgå hvordan disse hvirveldyr, ud fra samme grundlæggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis. Der lægges vægt på såvel vilde dyr som produktions- og hobbydyr. Den studerende opnår basal viden om det zoologiske systematiske system, grundlæggende morfologisk opbygning og udviklingslære (sammenhængen mellem evolution og anatomi). Afslutningsvis vil anatomien af specifikke organsystemer gennemgås og sammenlignes på tværs af de forskellige hvirveldyrgrupper. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, ekskursioner (besætningsbesøg)samt skriftlige opgaver | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - identificere og forstå rationaler bag forskellige former for brug af dyr (brug af dyr til fødevareproduktion, til forskning, som familiedyr og i forbindelse med naturoplevelser) - forstå den systematiske indplacering af produktions- og hobbydyr i forhold til deres naturlige oprindelse -identificere de forskellige opgaver og roller, som relaterer sig til den veterinære profession - definere og beskrive forskellige begreber om dyrevelfærd og udvalgte etiske teorier med relevans for forholdet mellem mennesker og dyr - identificere videnskabelig tænkemåde og god videnskabelig praksis - beskrive de enkelte hvirveldyrklassers morfologiske opbygning og karakteristika - beskrive de grundlæggende træk ved skelettet og indre organsystemer hos forskellige dyregrupper - navngive en række almindelige dyr, deres karakteristika og levesteder Færdigheder: - analysere en veterinærfaglig problemstilling ud fra forskellige etiske teorier - formidle faglige problemstillinger klart på skrift - forklare hvordan hvirveldyr ud fra samme grundliggende "byggeplan", har tilapsset sig forskellige levevis - håndtere dissektionsinstrumenter og anvende disse ved dissektion af flere dyregrupper - vurdere hvor et givent dyr (fx eksotisk kæledyr) hører til systematisk og dermed hvilken organopbygning man kan forvente ved dissektion Kompetencer: - diskutere veterinærfaglige problemstillinger i et etisk og samfundsmæssogt perspeketiv -samarbejde i studiegrupper om såvel mundtlige som skriftlige præsentationer - anvende et basalt kendskab til dyrs anatomi og dissektion under senere kurser på studiet rettet mod produktions- og hobbydyr - henføre en bestemt anatomisk opbygning af et organ til en bestemt hvirveldyrgruppe - kommunikere på fagsprog med henblik på at kunne diskutere zoologi | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Veterinærmedicisk videnskabsteori: Sandøe, P. & Christiansen, S.B (2008): Ethics of Animal Use, Blackwell, Oxford Zoologi: Hickman et al (2008): Integrated Principles of Zoology 14th ed og Kardong et al (2009): Comparative Vertebrate Anatomy 5th ed. Kardong, K.V. (2009): Vertebrates: Comparative Anatomy, Function, Evolution. 5th Edition, McGraw-Hill Øvelsesvejledninger og danske kompendier tilgængelige elektronisk via Absalon Zoologi bøgerne sampakkes og sælges som en samlet lærebogspakke til al zoologiundervisning på veterinærstudiet. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33059 Christian Moliin Outzen Kapel, chk@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 353-32690 Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 353-32666 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||