Responsible Department | Department of Basic Science and Environment
60 % Department of Large Animal Sciences 40 % | ||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Skriftlige regne- og forståelsesopgaver, hvori indgår brug af computer. 4 timers prøve 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger samt regne- og forståelsesøvelser | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Restrictions | Ingen. Forbeholdt veterinærstuderende. | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
Kurset omfatter opstilling af studiehypotese, karakteristik af veterinær- og produktionsmedicinske data, herunder brug af computer til oprettelse af databaser efterfulgt af deskriptiv analyse af data. Data bruges i det videre forløb til opstilling af fuld epidemiologisk undersøgelse af den rumlige og tidsmæssige fordeling og udbredelse af sygdom og sundhed i dyrepopulationer (alle arter) og de herfor tilgrundliggende risikofaktorer (studiedesign, mål for sygdomsforekomst og effekt, evaluering af diagnostiske test, bias og interaktion, spørgeskemaundersøgelser samt klargøring af data til statistisk analyse). Kurset omfatter endvidere sandsynlighedsregningens og statistikkens grundlag samt brug af statistiske metoder med sigte på biologisk anvendelse, herunder brug af computer til statistisk analyse. Kurset omfatter begreberne relativ hyppighed, sandsynlighed, varians, stikprøve og normalfordelingerne med parameterestimater og statistiske test, herunder chi-i-anden-test, t-test og variansanalyse med F-test samt lineær regression, korrelation og logistisk regression. | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Tre typer af undervisning vil indgå: forelæsninger, eksempler/cases og "klasse"-øvelser. Ved forelæsningerne introduceres og gennemgås dele af den generelle teori. Der lægges vægt på forståelse af problemstillingen, på valg af epidemiologisk og statistisk metode og på tolkning af resultaterne af den statistiske analyse. Eksempler/cases studeres indledningsvist selvstændigt af de studerende (i grupper) og følges op af plenum-gennemgang og diskussion. Ved øvelserne regnes opgaver, som hovedsageligt bygger på relevante problemer for veterinærer og indebærer analyse af forsøgsdata og data fra dyrepopulationer. Nogle af øvelserne baseres på brug af PC og en statistisk programpakke. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Når kurset er færdigt forventes den studerende at have et overblik over fundamentale statistiske begreber samt en forståelse af en række statistiske standardmodeller og -metoder for estimation og hypotesetestning. Herudover er det målet at den studerende kan gennemføre alle elementer i en fuld epidemiologisk analyse, herunder foretage deskriptiv analyse samt statistisk hypotesetestning af epidemiologiske problemstillinger Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - kendskab til/forklare begreberne sandsynlighed, fordeling, population vs. stikprøve, variation - redegøre for årsager til variation - kendskab til/ forklare de statistiske begreber: model, parameterestimation, konfidensinterval, nulhypotese, test, p-værdi, signifikansniveau - indblik i/ bruge computer til at udføre statistiske analyser - identificere forskellige datatyper: Diskrete og kontinuerte. - beskrive epidemiologiske mål for sygdomsforekomst og betydningen af risikofaktorer - karakterisere data mht. til deres biologiske oprindelse - redegøre for metoder til organisering af data - redegøre for metoder til analyser af populationsdata med inddragelse af interaktion og konfundering Færdigheder: - anvende definitioner og regneregler for sandsynligheder - beregne sandsynligheder og middelværdier for normalfordelingen - beregne stikprøvestørrelser og deres usikkerhed - udføre t-test under forskellige forudsætninger - beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en proportion - analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test (goodness-of-fit-test) - foretage en ensidet variansanalyse (F-test, variansanalysetabel) - anvende lineære regressionsmodeller og beregne korrelation - anvende et statistik-program såsom SAS eller R - afgrænse epidemiologiske problemstillinger mhp. opstilling af relevante epidemiologiske hypoteser - opstille de nødvendige elementer i en epidemiologisk undersøgelse - kunne udvælge de relevante metoder til beskrivelse og analyse af epidemiologiske data Kompetencer: - formulere basale videnskabelige spørgsmål som statistiske hypoteser - gennemføre mindre statistiske analyser - fortolke resultater af statistiske analyser, kunne drage relevante konklusioner - Foretage kritisk vurdering af epidemiologiske resultater - forholde sig kritisk til resultaterne af statistiske analyser, bl.a. ved at vurdere modelantagelser og begrænsninger - rådgive ved vægtning af betydningen af de enkelte elementer i en epidemiologisk analyse | |||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||
Samuels and Witmer (2003). Statistics for the Life Sciences. Houe, H., Ersbøll, A.K. and Toft, N. (editors), 2004. Introduction to Veterinary Epidemiology. Biofolia, Frederiksberg, Denmark. 398 pp. Toft, N., Agger, J.F., Ersbøll, A.K., Houe, H., Nielsen, S.S. and Nielsen, L.R., 2006. Exercises for Introduction to Veterinary Epidemiology. Samfundslitteratur. KVL bogladen. 137 pp. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Ib Skovgaard, ims@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment, Phone: 353-32340 Hans Houe, houe@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33014 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||