310060 Beplantningsdesign

Detaljer
Ansvarligt institutSkov & Landskab

English TitlePlanting Design
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve

Portfolio eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af indivuduel rapport, proces så vel som tekst/tegninger tæller. Rapporten skal indeholde beskrivelse af såvel ideer bag og beskrivelse af selve udførslen af projektet, fra bestilling af planter til udførsel af plejeplan. Den individuelle rapport kan udføres som en del af et større projekt.

Vægtning: 100%



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering af rapport
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantal50
 
Kursusindhold
Kurset gennemgår anvendelsen af planter til forskellige lys- og jordbundsforhold, design af planteplaner (kultur-/naturpræg), farvesammensætninger og driftsmæssige forhold samt relevant supplerende litteratur. Hovedvægten lægges på arter og sorter, der anses for almindelige inden for landskabsarkitekturen. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med disse planters naturlige habitat og deraf afledte anvendelsesmuligheder. Målgruppen er landskabsarkitektstuderende og andre studerende med interesse for planteanvendelse.
 
Undervisningsform
Ved forelæsningerne gives en gennemgang af forskellige typer kulturelle vækstsamfund inden for de relevante plantegrupper: træer, buske, stauder og løg og knolde. Der anvendes Powerpointfremvisninger, øvelser og et begrænset antal ekskursioner. I øvelserne udarbejdes i grupper en eksamensopgave omfattende beplantningsdesign for et eksisterende eller fiktivt sted. Rapporten skal beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning for den valgte øvelsesopgave. Der skal redegøres for skalaforhold, struktur, rumlighed og rytme i plantesammensætningen og via illustrationsplaner entydigt redegøres for planteplacering og -antal, latinsk og dansk plantenavn, planteskolestørrelse og kvalitet. Der arbejdes med en kombination af intensivt gruppearbejde og selvstudier.
 
Målbeskrivelse
Kursets primære formål er at give de studerende forudsætninger for at sammensætte æstetisk, økologisk og driftsmæssigt velfungerende beplantninger.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for æstetik og vækstvilkår for de i rapporten anvendte planter
- Identificere og redegøre for anvendelsesmuligheder for et antal øvrige prydplanter

Færdigheder:
- Analysere mulige plantesammensætninger ud fra et steds karakteristika med hensyn til jordbund, lys og æstetiske karakteristika, og på baggrund af dette designe og argumentere for et plantevalg

Kompetencer:
- Anvende dansk og fremmedsproget faglitteratur
- Udvikle, evaluere og diskutere beplantningsplaner for have og landskab
 
Litteraturhenvisninger
Titel Forlag/kilde Forfatter År/nr. Danske plantenavne Biofolia Jensen,
Arnklit, Jensen 2007 Hvilken plante hvor Politikens Forlag Jane Schul 2007
Politikens staudebog Politiken Jane Schul 2002 Sortimentskatalog Bruns
Pflanzen 2008 Sortimentskatalog Dansk Staudegartnerforening Kan hentes
digitalt 7. udgave Plant User Handbook Blackwell Publishing James Hitchmough
& Ken Fieldhouse 2004
 
Kursusansvarlig
Jane Schul, jane@schul.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf:
 
Studienævn
Studienævn NSN