Responsible Department | Institute of Food and Resource Economics
30 % Forest & Landscape 70 % | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Den studerende eksamineres ud fra trukket spørgsmål i pensum. I den forbindelse kan den studerende inddrage de to kursusopgaver. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | To kursusopgaver skal afleveres og godkendes | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, case-studier, film, værkgennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C, Udbydes ikke i studieåret 2011/2012 | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
I kurset redegøres for den historiske baggrund for udviklingen af landskabsarkitektur og bydesign i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. Der gøres rede for, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for landskabsarkitektur og bydesign og deres udvikling. Endvidere gives der en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger af særlig relevans for landskabsarkitektur og byplanlægning. Betydningen af forskellige syn på landskabet og by, og hvad natur er, fremhæves, herunder æstetikbegrebets rolle. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede etiske og andre værdimæssige problemstillinger gennemgås. Kurset hjælper de studerende til indsigt i, hvordan man analyserer viden- og værdigrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger. Endelig diskuteres landskabsarkitektur og byplanlægning i et samfundsmæssigt perspektiv (herunder bæredygtighedsbegrebet), hvilket giver den studerende mulighed for bedre at gennemskue fagrelaterede kontroverser og reflektere over landskabsarkitektens og byplanlæggerens rolle i forhold til resten af samfundet. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningen vil være delt op i et antal temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Inden for disse temaer vil undervisningsformen veksle som beskrevet ovenfor under "undervisning". Gennem to kursusopgaver trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper. Ud over undervisere, der indgår i de øvrige Fagets Videnskabsteori kurser, inddrages gennem forelæsninger, øvelser og dele af vejledning faglærere fra Skov & Landskab, Afd. 6: Parker og urbane landskaber og fra Afd. 7: By- og landskabsstudier samt eksterne gæsteforelæsere. I kurset benyttes forskellige læringsmåder: forelæsninger, øvelser, case studier, film, værk-gennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Formålet med kurset er at introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. De studerende bliver introduceret til de vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for genstand, teori og metode inden for landskabsarkitektur og byplanlægning. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Redegøre for etiske teorier - Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber - Identificere etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i faglige sammenhænge Færdigheder: - Anvende etiske teorier på en relevant faglig problemstilling - Diskutere betydningen af centrale videnskabsteoretiske begreber - Analysere fagtekster inden for landskabsarkitektur og bydesign samt videnskabsteoretiske tekster med henblik på at afdække indhold, argumenter, antagelser og bagvedliggende værdier - Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og mundtligt Kompetencer: - Være i stand til på selvstændig, kritisk og konstruktiv vis at indgå i en værdibaseret debat om faglige emner - Arbejde selvstændigt med analyse af faglige tekster - Arbejde effektivt sammen med andre om formidling af etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger | |||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||
Vil forelægge ved kursusstart | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33059 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||