400041 Kulturhistorisk landskabsforståelse

Detaljer
Ansvarligt institutSkov & Landskab

English TitleHistorical Landscape Awareness
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år til Bachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Eksamen består af en skriftlig modulopgavebesvarelse af et omfang på max. 25 normalsider, som udarbejdes løbende under kurset og afleveres ved sidste undervisningsletion. Opgaven formuleres af underviseren.

7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGdkendelse af ét mindre skriftligt oplæg (f.eks. en synopsis til opgaven eller svarende til max. 1 normalside) og ét mindre mundtligt oplæg (max. 5 min) i forbindelse med undervisningen.
 
Rammer for UndervisningForelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, teoretiske øvelser, ekskursioner
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
Kurset giver en indføring i kulturlandskabets vigtigste strukturelementer (produktionslandskaber, bebyggelse, samfærdselsnetværk, rekreative zoner osv.) og disses udvikling siden forhistorisk tid men med hovedvægt på de seneste 400 år. Det belyses, hvordan ikke-hensigtsbestemt påvirkning sammen med teknologiske muligheder, økonomiske konjunkturer, politiske magtforhold, juridiske præferencer og kulturelle modestrømninger har bidraget til at forme denne udvikling. Og hvordan grundlæggende naturbaserede men af mennesker formede landskabsstrukturer har haft indflydelse på den samfundshistoriske udvikling.
 
Undervisningsform
Kurset består af forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, øvelser og ekskursioner, og der lægges op til de studerendes aktive deltagelse. I forelæsningerne behandles emner, der på forskellig vis belyser udviklingen i landskabet. Det kan være kulturhistorisk regionalisering, udnyttelsen af skovens og det åbne lands naturressourcer, vandets kulturhistorie, bebyggelsens og infrastrukturens udvikling og rumlige organisation, landskabslovgivningens og -reguleringens historie og spor, samt landskabet og naturen som historisk betingede sociale konstruktioner. Øvelserne indbefatter mindre opgaver, hvor historiske kortblade og andre landskabshistoriske kildetyper som f.eks. indberetninger, driftsplaner og statistiske opgørelser analyseres. Og deres værdi som kilder til den landskabshistoriske udvikling vurderes og de anvendes i afgrænsede landskabshistoriske undersøgelser. På ekskursioner præsenteres de studerende for karakteristiske landskabelige spor efter centrale strukturelementers tilblivelseshistorie og eventuelle forsvinden.
 
Målbeskrivelse
Det er kursets målsætning at give de studerende et overordnet kendskab til væsentlige aspekter af det danske landskabs kulturhistorie samt at gøre dem i stand til at fortolke nutidens landskab som historieskabt og historieskabende.

Efter gennemførelse af kurset forventes den studerende at kunne

VIDEN
Gøre sikkert rede for hovedtræk af det danske kulturlandskabs historie.
Gøre rede for den offentlige beskyttelse og regulering af kulturhistoriske interesser i landskabet i hovedtræk.

FÆRDIGHEDER
Vurdere forskellige former for landskabshistoriske årsagsforklaringer kritisk.
Relatere aktuelle landskabsudnyttelses og -forvaltningsformer til deres historiske baggrund.
Placere væsentlige historiske og nutidige natur- og landskabsopfattelser i en idehistorisk sammenhæng.
Anvende centrale landskabshistorisk relevante skriftlige og ikke-skriftlige kilder til belysning af landskabets historie.

KOMPETENCER
Fremsætte underbyggede hypoteser om den historiske baggrund for eksempler på centrale strukturelementer og processer i det nutidige kulturlandskab.
 
Litteraturhenvisninger
Bo Fritzbøger (2004): det åbne lands kulturhistorie - gennem 300 år. Biofolia.

Der fremstilles endvidere et kompendium til brug for kurset.
 
Kursusansvarlig
Bo Fritzbøger, bofritz@hum.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 353 32694
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forberedelse96
forelæsninger30
teoretiske øvelser48
ekskursioner16
eksamen16

206