Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Der stilles i løbet af kurset en skriftlig identifikations- og diagnosticeringsopgave, og der afholdes en mundtlig individuel præsentation af en kursusrelevant problemstilling. Der afleveres ved kursets afslutning en individuel projektrapport. Weight: Identifikationsopgave 25% Mundtlig præsentation 25% Projekt 50%. 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Deltagelse i 75% af ekskursionerne og aflevering af tilhørende ekskursionsrapporter. | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Sommerkursus i august (uge 32-34). Undervisningen afholdes dels på Frederiksberg, dels på Skovskolen samt som ekskursioner på skovejendomme, i byer, parker og på landskabsarealer. | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Sommerkurser Week Structure: Udenfor ugestruktur, Afholdes i Uge 32 - 34 | ||||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | LBIB10127 LBIB10171 Økologi (LSLS10038) for SLING kan tilsvare LBIB10127 og LBIB10171 | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Max. 25 | ||||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||||
Kurset henvender sig til alle med interesse for dyrkning og forvaltning af træer. Kurset indeholder følgende emner: - Identifikation, symptombeskrivelse og diagnostik - Biologi og økologi hos skadedyr og svampe på skov- og bytræer - Abiogene skader - Årsagssammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og vækst- og dyrkningsmæssige forhold - Klimafaktorers indflydelse på forekomst og betydning af skadevoldere - Skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål, herunder træartsvalg, pleje og driftsmetoder - Planlægningsmæssige redskaber til forebyggelse af skadevolderproblemer - Konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse - Æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer | |||||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||||
Undervisningen har stor vægt på praksisorienterede aspekter og foregår som en vekslen mellem forelæsninger, øvelser, opgaveløsning og ekskursioner. Forelæsningerne giver en overordnet gennemgang af teoretiske emner og er oplæg til øvelser og ekskursioner. I praktiske øvelser indøves færdigheder i identifikation af insekter og svampe, plantepatologisk metodik og praktisk diagnosticeringsarbejde. I teoretiske øvelser diskuterer og præsenterer de studerende udvalgte cases. En række halv- og heldagsekskursioner til grønne områder (især skove og parker) udgør et centralt element i undervisningen. På ekskursionerne demonstreres skadesymptomer og skadevoldere, og konkrete dyrknings- og forvaltningsmæssige problemstillinger i relation til skadevoldere og deres betydning og håndtering analyseres og diskuteres. I forbindelse med øvelser og ekskursioner udarbejdes et antal opgaver og korte rapporter, som afleveres til godkendelse. E-learning elementer inddrages ved opgaveløsning og selv-tests. Ved kursets slutning udarbejdes et mindre, individuelt projekt. | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
Kursets mål er at give deltagerne en praktisk og teoretisk indsigt i skadedyr og sygdomme på træer i skove, byer, parker og det åbne landskab. Kurset lægger vægt på forståelse af årsager til forekomst af skadevoldere med fokus på vækst- og dyrkningsforhold og på metoder til forebyggelse og bekæmpelse. Kurset giver et helhedsorienteret grundlag for selvstændigt at kunne analysere og håndtere konkrete problemstillinger vedr. skadevoldere på vedplanter i skove, byer og landskabet. Efter deltagelse i kurset forventes den studerende at kunne: Viden: - identificere de væsentligste sygdomme og skadedyr på skov- og bytræer - beskrive de væsentligste skadevolderes biologi - redegøre for samspil mellem vedplanter og herbivorer hhv. plantepatogene svampe - beskrive konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse Færdigheder: - stille en diagnose på baggrund af skadesymptomer og sygdomshistorie - forklare årsagssammenhænge mellem skadevoldere og abiotiske/biotiske faktorer, herunder klimaforhold, plantesundhed og dyrkningsbetingelser - analysere og vurdere skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål - vurdere muligheder og begrænsninger i forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder Kompetencer: - overføre teoretisk og praktisk viden om skadedyr og sygdomme på træer til konkrete rådgivningssituationer - bedømme æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer - diskutere etiske og værdimæssige problemstillinger forbundet med håndtering af skadevoldere i relation til miljøhensyn, æstetiske værdier, rekreative og produktionsmæssige interesser | |||||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||||
Bejer, B.: Forstzoologi I. Forstentomologi. 1989. SL Books. Butin, H.: Tree Disorders and Diseases. 1995. Oxford University Press. Harding, S., Thomsen, I.M., Martin, J. & Idoff, A.: Skadevoldere på træer i skov og by. Øvelsesvejledning. SL Books. Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven. Ingen krav til udgave Nienhaus, F., Butin, H. & Böhmer, B.: Farbatlas Gehölzkrankheiten. Ziersträucher und Parkbäume. 2003. Ulmer. Hartmann, G., Nienhaus, F. & Butin, H.: Farbatlas Waldschäden. 2007. Ulmer. Videnblade fra Skov & Landskab. Bilag uploaded på Absalon. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Iben Margrete Thomsen, imt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark, Phone: 353-31664 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||