Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||
English Title | Historical Landscape Awareness | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Eksamen består af en skriftlig modulopgave- besvarelse af et omfang på max. 15 normalsider, som udarbejdes løbende under kurset, og afleveres ved sidste undervisningslektion. Opgaven formuleres af underviseren. Op til tre studerende kan udarbejde opgavebesvarelsen i fællesskab, idet mindst 50 % af denne i så fald skal udgøres af individuelt identificerede afsnit. Det maksimale sidetal forøges med 7 sider for studerende nr. 2 og 3 til i alt (ved 3 studerende) 29 sider. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Gdkendelse af ét mindre skriftligt oplæg (f.eks. en synopsis til opgaven eller svarende til max. 1 normalside) og ét mindre mundtligt oplæg (max. 5 min) i forbindelse med undervisningen. | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, teoretiske øvelser, ekskursioner | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset giver en indføring i kulturlandskabets vigtigste strukturelementer (produktionslandskaber, bebyggelse, samfærdselsnetværk, rekreative zoner osv.) og disses udvikling siden forhistorisk tid men med hovedvægt på de seneste 400 år. Det belyses, hvordan ikke-hensigtsbestemt påvirkning sammen med teknologiske muligheder, økonomiske konjunkturer, politiske magtforhold, juridiske præferencer og kulturelle modestrømninger har bidraget til at forme denne udvikling. Og hvordan grundlæggende naturbaserede men af mennesker formede landskabsstrukturer har haft indflydelse på den samfundshistoriske udvikling. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, øvelser og ekskursioner, og der lægges op til de studerendes aktive deltagelse. I forelæsningerne behandles emner, der på forskellig vis belyser udviklingen i landskabet. Det kan være kulturhistorisk regionalisering, udnyttelsen af skovens og det åbne lands naturressourcer, vandets kulturhistorie, bebyggelsens og infrastrukturens udvikling og rumlige organisation, landskabslovgivningens og -reguleringens historie og spor, samt landskabet og naturen som historisk betingede sociale konstruktioner. Øvelserne indbefatter mindre opgaver, hvor historiske kortblade og andre landskabshistoriske kildetyper som f.eks. indberetninger, driftsplaner og statistiske opgørelser analyseres. Og deres værdi som kilder til den landskabshistoriske udvikling vurderes og de anvendes i afgrænsede landskabshistoriske undersøgelser. På ekskursioner præsenteres de studerende for karakteristiske landskabelige spor efter centrale strukturelementers tilblivelseshistorie og eventuelle forsvinden. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Det er kursets målsætning at give de studerende et overordnet kendskab til væsentlige aspekter af det danske landskabs kulturhistorie samt at gøre dem i stand til at fortolke nutidens landskab som historieskabt og historieskabende. Efter gennemførelse af kurset forventes den studerende at kunne VIDEN Gøre sikkert rede for hovedtræk af det danske kulturlandskabs historie. Gøre rede for den offentlige beskyttelse og regulering af kulturhistoriske interesser i landskabet i hovedtræk. FÆRDIGHEDER Vurdere forskellige former for landskabshistoriske årsagsforklaringer kritisk. Relatere aktuelle landskabsudnyttelses og -forvaltningsformer til deres historiske baggrund. Placere væsentlige historiske og nutidige natur- og landskabsopfattelser i en idehistorisk sammenhæng. Anvende centrale landskabshistorisk relevante skriftlige og ikke-skriftlige kilder til belysning af landskabets historie. KOMPETENCER Fremsætte underbyggede hypoteser om den historiske baggrund for eksempler på centrale strukturelementer og processer i det nutidige kulturlandskab. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Bo Fritzbøger (2004): det åbne lands kulturhistorie - gennem 300 år. Biofolia. Der fremstilles endvidere et kompendium til brug for kurset. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Bo Fritzbøger, bofritz@hum.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 353-28258 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||