Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||
English Title | Transformation, temporality and contemporary art | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Evaluering af endelig artikel eller grafisk formidling af projekt Vægtning: Projektresultat 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | At den studerende har deltaget aktivt i forløbet og ved at været til stede på lokaliteten i kursusforløbet og bidraget med selvstændigt projektarbejde | ||||||||||||
Rammer for Undervisning | Hands-on opbygning, oplæg, diskussioner, interviews, analyser, individuelt projektarbejde | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 310039 Eller minimum et års uddannelse indenfor faget landskabsarkitektur, kunsthistorie eller tilsvarende designkompetencer | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 20 | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Nøgleord: kulturplanlægning, transformation, midlertidig arkitektur, omdannelse af bynære landskaber, borger involvering Indtagelse og omdannelse af bynære restarealer gennem midlertidige kulturelle tiltag er en voksende tematik som redskab for planlægning og udvikling. Under betegnelsen kulturplanlægning er fænomenet vokset frem inden for de seneste 10 år som en mere nænsom måde at skabe byfornyelse og bynære landskaber på. Tidligere skete byfornyelse ofte på åbne marker i byernes periferi, der transformeredes fra landbrugsarealer til forstadsbebyggelser og satellitbyer. I dag foregår meget fornyelse inden for strukturer, der allerede er kulturelt og historisk indskrevet i vores bynære landskaber. Det kan være mellemrum i den åbne by, der skal redefineres eller industrilandskaber der har udtjent deres oprindelige formål og nu skal inddrages som sted for nye udviklingstiltag. Med kulturplanlægning forsøger man at inddrage de fysiske spor og menneskelige ressourcer, der i forvejen er på stedet i en processuel transformation, der ad åre bringer nye læsninger ind i området. Strategier kan inkludere greb som samtidskunst, midlertidige projekter og borgerinvolvering anvendt som redskaber, der kan bidrage til en programmatisk refortolkning og arkitektonisk genlæsning af sted. På dette kursus vil vi arbejde med og undersøge omdannelsesprocesser der netop arbejder med de midlertidige greb og den kulturelle læsning. Kurset vil tage afsæt i en konkret situation og et sted, som så vil være case og omdrejningspunkt for kursets indhold. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
- aktiv deltagelse i opbygning og gennemførelse af et midlertidigt projekt. - deltagelse i dialogsaloner og seminarer med kulturproducenter og andre lokale aktører omhandlende midlertidighed, omdannelse, samtidskunst, byliv og involvering. - udvikling af eget projekt i form af en artikel eller et udstillingselement. Det forventes en stor grad af engagement og selvstændighed fra de deltagende studerende. En stor del af undervisningen vil foregå på en lokalitet udenfor og det er en forudsætning, at man kan være til stede i området. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Målet med kurset er at give studerende indblik i og erfaring med hvordan midlertidige tiltag og strategier kan anvendes i byudvikling og hvordan kunst, arkitektur og landskab kan bidrage med stedsspecifikke genlæsninger af sted og program. Kurset tilknyttes et eksisterende forsknings og udviklingstema omkring byomdannelse, samtidskunst og midlertidighed og studerende kommer således i kontakt med den forskning der finder sted i faggruppen for Landskabsarkitektur og urbanisme. Målet er både teoretisk refleksion og praktisk erfaring og kurset tilbyder en konkret kontekst og en bred vifte af kompetencer på området, som studerende kommer i tæt dialog med. Viden: Viden om og forståelse af de muligheder og konflikter der kan ligge i anvendelsen af kulturelle planlægningsstrategier og midlertidige anvendelser. Gennem studier af konkrete processer overordnet og paralleller til lignende projekter andre steder vil studerende få viden om og en bredere indsigt i de kompleksiteter, som feltet kulturplanlægning rummer. Færdigheder: At kunne arbejde selvstændigt med konceptudvikling, interessentinddragelse og udførelse af egen midlertidige installation. At metodisk kunne formulere og gennemføre en undersøgelse af stedets brug og aktører. At kunne indgå og samarbejde i et tværdisciplinært internationalt team af kulturelle iværksættere, grundejere, kommune samt lokale aktører i form af klubber og virksomheder. Kompetencer: At kunne omsætte praktisk indsamlet viden til teoretisk refleksion - og omvendt. At kunne arbejde med konceptuelle greb for midlertidighed. At kunne arbejde i en kompleks kulturbåren organisation af kunstnere, arkitekter, udstillings koordinatorer, samt lokale aktører i form af borgere, virksomheder og grundejer. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Litteratur vil blive forelagt ved kursusstart. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Bettina Lamm, bela@life.ku.dk, Skov & Landskab/Afd. For Parker Og Urbane Landskaber, Tlf: 353-31771 Richard Andrew Hare, hare@life.ku.dk, Skov & Landskab/Afd. For Parker Og Urbane Landskaber, Tlf: 353-31781 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||