Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||||||
English Title | 1B The countryside and municipal planning | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Master udd. (efteruddannelse) | ||||||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Master udd. (efteruddannelse) | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Der gennemføres en mundligt eksamen med udgangspunkt i afleveret projektarbejde og pensum iøvrigt 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i og aflevering af projektarbejde | ||||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Kurset afholdes næste gang i foråret 2013. Modulet afvikles i form af to internater af hver 2 1/2 dags varighed samt to seminarer af hver 1 dags varighed. I de mellemliggende perioder løses opgave med vejledning. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Man kan starte på uddannelsen med dette modul | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 25 | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Den kommunale planlægning i det åbne land er emnet for dette kursus, som omfatter de historiske og aktuelle udviklingstræk i det åbne lands arealanvendelse og kulturlandskaber. Kurset omfatter desuden gennemgange af planmål og retningslinier for det åbne land - i teorien og i praksis, ligesom kommuneplanens sammenhæng med EUs landdistriktsprogram og miljødirektiver behandles. Som andre centrale emner indgår: by- og landrelationer, planlægning af bynære områder og landskaber, governance og projektkultur i kommuneplanlægningen | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Undervisningen gives ved foreslæsninger, seminarer, ekskursioner og projektarbejde. Udover projektarbejdet der for hovedparten foregår udenfor den skemalagte tid kan gennemføres individuelt eller i grupper og kan tage udgangspunkt i den/de studerendes aktuelle arbejdsgaver Undervisningen foregår forskellige steder i landet, dels på to 2½-dages internater (typisk fra torsdag middag til lørdag eftermiddag) og på to heldagsseminarer Mindre ekskursioner indgår i begge internater. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Kommuneplanlægningen omfatter efter strukturreformen også det åbne land. Kursets formål er for det første at give et overblik over aktuelle drivkræfter i det åbne land og planmål for landskabernes fremtidige udvikling med hensyn til bl.a. landskabskarakter, jordbrugsmæssig anvendelse, byudvikling, naturindhold og kulturmiljø. Når kurset er gennemført forventes den studerende at kunne: Viden - kunne identificere de væsentligste drivkræfter i udviklingen af landskab og arealanvendelse i det åbne land land - redegøre for centrale ploblemstillinger og aktører i det åbne lands planlægning indefor forskellige landskabs- og områdetyper Færdigheder - analysere almindelige problemstillinger i det åbne land og stille forslag til eventuelle valg af reguleringsform - udarbejde forslag til planløsninger Kompetancer - indgå i tværfaglige projektgrupper i løsning af politik- og planopgaver - håndtere almindelige planopgaver i det åbne land - fra områdeanalyse, til planlægning af procesforløb og fremstilling af løsningsforslag | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Der undervises efter et kompendium med udvalgte artikler, bogkapitler og tekster med relation til kursusemnet. Kompendiet opdateres for hvert kursus | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 353-31822 | |||||||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||||||
17.000 kr. inkl opholds- og forplejningsudgifter | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn MSN (Master, diplom) | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||