Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | Post experience masters programme | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination No aid allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen på baggrund af skriftlig projektopgave. 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Deltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Kurset afholdes næste gang i efteråret 2013. Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. I de mellemliggende periode løses en projektopgave med vejledning | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Man kan starte på uddannelsen med dette modul | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
Landdistrikternes hovederhverv har ikke været landbruget i mange år. I en periode har fremstillingserhverv og andre såkaldte "byerhverv" til gengæld beskæftiget de fleste bosiddende og lokalt, men især i perifere områder reduceres også de nu. Mange bosiddende pendler (derfor) længere og længere væk efter beskæftigelse. Men der også tegn på, at nye erhverv dannes lokalt, bl.a. i forbindelse med oplevelsesøkonomi, services og anvendelse af ny teknologi (mobilt arbejde). I modulet skal der stilles skarpt på baggrunden for udviklingen, men især på potentialer for nye erhverv, belyst teoretisk og med eksempler fra praksis. Vi skal bl.a. se på begreber som lokaliseringsfaktorer, glokalitet, kulturøkonomi, innovation og entrepreneurship og på generelle støttestrukturer og politik for udviklingen. Vi skal studere cases. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Modulets hovedmålsætning er at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i erhvervsrelaterede udfordringer i landdistrikterne i nye tider. Landbruget er ikke længere landdistrikternes hovederhverv, men hvilke er så, og hvorledes er erhvervsmæssige potentialer og barrierer i den nye rumlige geografi? I modulet ses også nærmere på begreber som f.eks. "spaces of place eller stedets betydning", "det multifunktionelle landbrug", "rural innovation", "rural entrepreneurship, "embeddedeness" - i teori og praksis - ligesom relaterede politikker og støtteordninger er i fokus. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - karakterisere den regionale, erhvervsstrukturelle udvikling med særligt henblik på landdistrikterne - beskrive de hovedfaktorer, der har trukket den regionale/landdistrikternes erhvervsudvikling frem til i dag - karakterisere barrierer og potentialer for erhvervsøkonomisk udvikling i landdistrikterne fremover, både på macro-, meso- og microniveau - beskrive støttestrukturer, ordninger og erhvervspolitik af særlig relevans Færdigheder: - anvende grundlæggende teorier og begreber - opstille en problemformulering - kende og kunne trække på relevante videnkilder, ordninger og aktører Kompetencer: - samarbejde med medstuderende om gennemførelse af en lokal analyse - begå sig i netværket af kolleger og aktører på området - gennemføre mindre selvstændige analyser | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Hanne Wittorff Tanvig, hwt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31710 | |||||||||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||||||||
17.000 kr. | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||