LFKM10225 Friluftsliv: natur, samfund og menneske

Detaljer
Ansvarligt institutSkov & Landskab

English TitleOutdoor Life: nature, society and people
Tidligst mulig placeringMaster udd. (efteruddannelse)
VarighedUdenfor blokstruktur
 
Pointværdi15 (ECTS)
 
KursustypeMaster udd. (efteruddannelse)
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen i pensum med udgangspunkt i rapport fra studietur og portfolio.

7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAfleveret grupperapport fra studietur samt portfolio fra internater, seminarer og forelæsninger i DK.
 
Rammer for UndervisningKurset afholdes tidligst efterår 2012. Undervisningen er koncentreret i to internater af 2 dages varighed, to dagsseminarer af 1 dags varighed samt en studietur til Norge/Sverige af 4 dages varighed. Dele af studieturen vil foregå på skandinavisk/engelsk.
 
BlokplaceringUdenfor blokstruktur
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantal25. Udvælgelseskriterium ved større antal kvalificerede ansøgere end kursuspladser er: Tidspunkt for tilmelding, således at tidligst tilmeldte ansøger prioriteres først.
 
Kursusindhold
En introduktion til historiske, sociologiske og filosofiske teorier knyttet til friluftsliv. Gennem studiebesøg i Sverige og Norge analyseres udvalgte eksempler på nordisk forskning inden for tematiske områder som relaterer sig til natur, samfund, menneske, historie, filosofi, forvaltning, pædagogik, sundhed samt rollen som underviser, formidler og forandringsagent. Gennem komparative analyser analyseres forskning i "outdoor education" and "outdoor recreation" - et internationalt perspektiv. Endvidere er det intentionen at give den studerende kendskab til filosofiske begreber og refleksioner, som knyttes til natur og friluftsliv, hvor natursyn og friluftslivets skiftende rationaler er centrale temaer. Det er modulets ambition, at den studerende får mulighed for at udvikle sin evne til at læse, tænke og skrive på et akademisk niveau. Det vil bl.a. foregå gennem en intensiv feedback og via en videnskabsteoretisk workshop, der bl.a. byder på et "skriveværksted".
 
Undervisningsform
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 dages varighed, to dagsseminarer samt en 4 dages studietur til Norge og Sverige. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur, som kursisten skal læse. Internaterne, seminarerne og studieturen består dels af oplæg fra interne og eksterne underviserer og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes mindre skriftlige og mundtlige oplæg i løbet af kurset. Undervisningen understøttes af e-mails og elektroniske konferencefaciliteter. Vejledning vil bla. foregå elektronisk og telefonisk.
 
Målbeskrivelse
Det overordnede mål for modulet er at give den studerende mulighed for at forstå, analysere og diskutere - samt forholde sig kritisk til - friluftsliv som et socialt og kulturelt fænomen i det moderne samfund. Formålet med modulet er at kvalificere de studerendes indsigt, viden om og erfaringer med friluftsliv i et individuelt, lokalt, nationalt, nordisk og internationalt perspektiv. Friluftsliv ses i denne optik som et foranderligt historisk fænomen, der udvikles i tid og rum. Historie, sociologi, kulturanalyse, idéhistorie og filosofi udgør indholdsmæssigt de centrale metodiske og produktive tilgange til friluftsliv. Modulet omfatter tillige introduktion til videnskabsteoretiske og metodiske refleksioner over friluftsliv som tema, fag og forskningsområde.

Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne

Viden
- Beskrive historie og tendenser i den nordiske tradition for friluftsliv
- Beskrive historie og tendenser i "friluftsliv" (outdoor education og outdoor recreation) i den engelsksprogede del af verden
- Udvise overblik aktuel national og nordisk forskning inden for friluftsliv
- Forstå og forholde sig kritisk til hvorledes naturen bruges som argument og begrundelse i og for friluftsliv

Færdigheder
- Analysere forskelle/ligheder mellem forskellige traditioner for friluftsliv i nordisk og internationalt perspektiv
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv (kulturer, sociale handleformer), fx i relation til organiseret vs. uorganiseret friluftsliv, samt friluftsliv i de forskellige dele af samfundslivet (stat, marked, civilt samfund)
- Analysere og diskutere natursyn i konkrete cases relateret til friluftsliv og være i stand til at identificere, hvordan naturen bruges som argument for konkrete former for friluftsliv

Kompetencer
- Diskutere og perspektivere den historiske udvikling af dansk friluftsliv
- Diskutere og perspektivere friluftsliv i nordisk og andet internationalt perspektiv
- Identificere, vurdere og diskutere hvorledes der udøves magt, kæmpes om anerkendelse, skabes identitet og muliggøres erfaringsdannelse inden for friluftsliv
- Anvende kulturanalysen og begrebshistorien som forskningsmetoder i relation til friluftsliv i konkrete analyser af friluftspraksis
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv fx i relation til organisationsform, forskellige sektorer i samfundslivet samt teorier om det moderne samfund
- Argumentere for og begrunde friluftsliv i forhold til forskellige målgrupper og aktører (i såvel tale som på skrift)
 
Litteraturhenvisninger
Andersen, Heine (m.fl., red.): Klassisk og moderne samfundsteori, Kbh. 1996
Andkjær, S. (2005): Friluftsliv under forandring. Slagelse, Bavnebanke.
Eichberg, H. & Jespersen, E. (2001): De grønne bølger - træk af natur- og friluftslivets historie. DGI, Vejle.
Giddens, Anthony: Modernitet og selvidentitet, Kbh. 1997
Henderson, B & Vikander, N.: Nature first - outdoor life the friluftsliv way. Toronto 2007
Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensen: Den gode opgave. håndbog i opgaveskrivning på
videregående uddannelser, Frederiksberg 2005
Sandell, K. & Sverker, S. (reds.) (2000): Friluftshistoria: Från "härdande friluftslif" til ekoturism
och miljöpedagogik. Carlsson, Stockholm.
Tordsson, B. (2003): Å svare på naturens åpne tiltale. En undersøkelse av meningsdimensioner i
norsk friluftsliv på 1900-tallet og en drøftelse af friluftsliv som sociokulturelt fenomen. Oslo,
Norges Idrettshøgskole.
 
Kursusansvarlig
Peter Bentsen, pbe@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31773
 
Deltagerbetaling
21.000 kroner
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger60
forberedelse219
ekskursioner30
projektarbejde100
vejledning3

412