Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | Post experience masters programme | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: Afsluttende individuel skriftlig hjemmeopgave på grundlag af et opgavesæt med spørgsmål, der relaterer sig til pensum, undervisning og diskussioner på seminarier og internater. Den skriftlige opgave forventes på 8-10 A4 sider (2400 anslag pr side) og skal afleveres 4 uger efter afsluttet modul. 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering af skriftlige produkter, diskussionsoplæg mv., der ved kursusstart af studieledelsen er udpeget som obligatoriske forudsætninger for indstilling til eksamen. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Kurset afholdes efterår 2011. Undervisningen er koncentreret i fire internater af 2 dages varighed og et dagsseminar. | ||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Det anbefales, at de studerende forud for temakurset har fulgt masterkurset: Friluftsliv: natur, samfund og menneske. | ||||||||||||||||
Restrictions | 25. Udvælgelseskriterium ved større antal kvalificerede ansøgere end kursuspladser er: Tidspunkt for tilmelding, således at tidligst tilmeldte ansøger prioriteres først. | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
En introduktion til friluftsliv som "middel" og det organisatoriske friluftsliv. Kurset opbygges omkring en række forelæsninger, gruppearbejder og diskussioner inden for følgende emner: friluftsliv, læring og pædagogik samt friluftsliv, sundhed og velfærd. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på fire intensive internater af 2 dages varighed og et dagsseminar. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur, som kursisten skal læse. Internaterne og seminaret består dels af oplæg fra interne og eksterne underviserer og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes mindre skriftlige og mundtlige oplæg i løbet af kurset. Undervisningen understøttes af e-mails og elektroniske konferencefaciliteter. Vejledning vil bl.a. foregå elektronisk og telefonisk. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
De studerende skal på et kritisk og reflekteret grundlag opnå forståelse for friluftsliv i det (post)moderne samfund og relationerne til læring, sundhed og velfærd. Kurset kvalificerer de studerendes forståelse for dannelses-, uddannelses-, lærings- og ændringsprocesser i relation hertil, samt deres forståelse for natur- og friluftspædagogikkens betydning for individ, organisation og samfund. Endelig kvalificeres de studerendes indsigt, viden og erfaringer med hvordan kroppen tilpasser sig fysisk aktivitet og hvilke sundhedsmæssige implikationer dette medfører. For at give et helhedsbillede af begrebet sundhed fremlægges centrale studier, der vedrører sundhedsbegreber, sundhedsfremme og forebyggelse blandt forskellige målgrupper. Sammenfattende forventes at den studerende i teori og praksis kan håndtere lærings- og sundhedsbegrebet i relation til forskellige målgrupper, settings og friluftsaktiviteter. Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne Viden - Beskrive kernebegreber, tænkemåder, teorier og problemstillinger i relation til friluftsliv, læring og pædagogik - Udvise overblik over friluftsliv i det (post)moderne samfund og dannelses-, uddannelses-, lærings- og ændringsprocesser i relation hertil, samt forståelse for friluftspædagogikkens betydning for individ, organisation og samfund - Udvise overblik over sundhedsrelateret forskning i friluftsliv, eksempelvis udeskole, stress, mv. - Beskrive sundhedsbegreber og -definitioner, forebyggelse, og evidens generelt og rettet mod friluftsliv Færdigheder - Analysere og diskutere centrale læringsteoretiske, pædagogiske og didaktiske problemstillinger inden for friluftsfeltet - Analysere og vurdere egen og andres praksis i et teoretisk perspektiv - Analysere og opstille strategier for arbejdet med relevante velfærdspolitiske problemstillinger i relation til natur og friluftsliv og folkesundhed - Analysere sundhedspolitiske problemstillinger i relation til natur og friluftsliv Kompetencer - Igangsætte, lede, forestå, videreudvikle og evaluere tværgående projekter og aktiviteter for eller sammen med forskellige målgrupper og i forskellige organisatoriske settings og institutionelle rammer, hvor friluftsliv indgår som led i et pædagogisk, forebyggende og sundhedsfremmende arbejde - Træffe og begrunde faglige beslutninger inden for det organiserede friluftsliv samt omsætte viden, færdigheder og problemstillinger til konkret pædagogisk, forebyggende og sundhedsfremmende arbejde - Deltage kvalificeret i samfundsdebatten om friluftslivets rolle som middel (vs. mål i sig selv) - Vurdere værdien af friluftslivets aktiviteter set i et sundhedsfremmende/sygdomsforebyggende perspektiv, her bl.a. med udgangspunkt i humanfysiologiske synsvinkler - Indsamle, anvende og diskutere relevant teori/empiri som grundlag for friluftsaktiviteternes tilgange til aktuelle sundhedsmæssige problemstillinger - Forberede, gennemføre og evaluere projekter, hvor friluftsliv og friluftsaktiviteter indgår som led i sundhedsfremmende/sygdomsforebyggende indsatsområder. | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Bengt Saltin og Bente Klarlund Pedersen: Fysisk aktivitet - håndbog om forebyggelse og behandling, s 9-10 og s 81-101. 2. udg. Sundhedsstyrelsen 2004. Bentsen, Andkjær og Ejbye-Ernst (2009): Friluftsliv - natur, samfund og pædagogik, s. 5-19 + 75-78. Dahlgren, L.O. & Szczepanski, A.(2001): Udendørspædagogik- boglig dannelse og sanselig erfaring, Forlaget Børn & Unge /Pædagogisk centrum. Kapitel 2, 4 og 6. Käte Akselson & Børge Koch (red.): Sygdom som erfaring eller fremmedlegeme - Sundhed som individuel autonomi eller gensidig omsorg. I: Sundhed, Udvikling og Læring, Billesø & Baltzer. Værløse 2006. Mygind Erik: A comparison between children's physical activity levels at school and learning in an outdoor environment. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, vol. 7, nr. 2, 161-176. 2007. Willemann, Marlene: Motion på recept - en metodegennemgang med fokus på effekter og organisering. Sundhedsstyrelsen (2004), Viden- og dokumentationsenheden, 30 sider. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Peter Bentsen, pbe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31773 | |||||||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||||||
21.000 kroner | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||