Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | Post experience masters programme | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen på baggrund af skriftlig projektopgave. Weight: Projektet vægtes med ca. 70 %, den mundtlige præstation ca. 30 % 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Deltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Kurset afholdes næste gang i efteråret 2013. Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. I de mellemliggende perioder løses en projektopgave med vejledning | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Man kan starte på uddannelsen med dette modul | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
Med udgangspunkt i faglitteraturen og ekskursioner i konkrete landskaber behandles indholdet og udviklingen samt aktuelle konfliktpunkter i danske kulturlandskaber. Kurset giver et grundlæggende kendskab til teorier og begreber knyttet til kulturlandskabet, idet både økologiske og socio-økonomiske dimensioner inddrages og analyseres fra både ejernes/brugernes og det offentliges perspektiver. Første del af modulet koncentreres om selve landskaberne, anden del om konfliktløsning og samarbejde i landskabsforvaltningen. Endelig vil reformen af EUs landbrugspolitk og kommunalreformens betydning for planlægning og forvaltning blive behandlet. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Kursets formål er, at den studerende får en grundlæggende forståelse af landskabsbegrebet og af kulturlandskabets dynamiske karakter og multifunktionelle anvendelse. Endvidere er det et formål at give en grundig indføring i aktuelle udviklingstendenser samt i de måder hvorpå offentlig forvaltning og planlægning påvirker udviklingen. Ved modulets afslutning skal den studerende være i stand til at: Viden: - gennemgå landskabsbegrebet som det har udviklet sig i Nordeuropa frem til 'Den Europæiske Landskabskonvention'. - beskrive hovedtræk i det danske kulturlandskabs udvikling gennem de sidste 200 år samt de vigtigste aktuelle udviklingstræk i relation til hovedfunktionerne. Færdigheder: - anvende forskellige metoder til analyse af landskabsforandringer over tid Kompetencer: - anvende teorier og begreber vedrørende landskabets multifuntionelle anvendelse og udvikling | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31822 | |||||||||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||||||||
17.000 kr. | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||