Ansvarligt institut | Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab
17 % Institut for Produktionsdyr og Heste 30 % Fødevareøkonomisk Institut 18 % Institut for Jordbrug og Økologi 30 % Institut for Veterinær Sygdomsbiologi 5 % | ||||||||||||||||||||
English Title | Animals, Humans and Society | ||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 2. år | ||||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Multiple choice eksamen efter blok 1 uden hjælpemidler (2 timer). Sluteksamen efter blok 2, hvor alle hjælpemidler er tilladt Beskrivelse af eksamen: Beskrivelse af eksamen: Blok 1: 2-timers multiple choice Blok 2: Mundtlig eksamen på basis af tematiske opgaver, projektrapport og pensum bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensdatoer: 11. november 2011 | ||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendt midtvejsseminar, mindst 75% af tematiske opgaver godkendt, afleveret og godkendt projektrapport | ||||||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, gruppearbejde, seminarer, ekskursioner, samt et længere projektforløb | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B, med enkelte dage udenfor ugestruktur Blok 2 Ugestruktur: B, med enkelte dage udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Ingen | ||||||||||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Ingen | ||||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
I kurset bliver der formidlet grundviden om: . menneskers anvendelse af dyr i forhold til dyrenes karakteristika og deres livscyklus . forskelle og ligheder mellem de elementer der indgår i forskellige former for husdyrhold. . hvilke faktorer der spiller en rolle for om menneskets hold af dyr er økonomisk, miljø- og samfundsmæssigt bæredygtigt . hvordan fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr ud fra samme grundlæggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis. Der lægges vægt på såvel vilde dyr som produktions- og hobbydyr. . det zoologiske systematiske system, grundlæggende morfologisk opbygning og udviklingslære (sammenhængen mellem evolution og anatomi). . dyrs adfærd og de dyrevelfærdsmæssige aspekter der er knyttet til forskellige former for hold og brug af dyr . gruppebaseret, problemorienteret projektarbejde - form, indhold og proces Hovedvægten vil blive lagt på at skabe forståelse for aspekter omkring afbalancering af ønsker/krav til dyrenes præstation i forhold til hensynet til dyresundhed, dyrevelfærd, produktkvalitet og miljømæssig bæredygtighed. På kurset vil følgende emner blive introduceret og diskuteret: . Evolutionære, historiske og moderne aspekter af domesticeringen af dyr . Retslige og etiske emner vedrørende hold og brug af dyr . Dyret og dets livscyklus fra fødsel til voksen, og forskelle og ligheder mellem forskellige dyrearter . Fodermidler og fodring af husdyr . Dyreetologi, inklusiv læringsadfærd og elementer der indgår i velfærdsvurdering . Genetisk variation og arvelighed . Væsentlige faktorer/elementer, der indgår i og skal vurderes i de mest betydningsfulde husdyrhold, og vurderet i et komparativt perspektiv (pattedyr (inklusiv produktionsdyr, heste, kæledyr, forsøgsdyr), fugle og fisk) . Fødevareproduktionskæden, fra jord til bord . Husdyrhold set som et økonomisk system . Forskellige former for husdyrholds påvirkning af og samspil med miljøet . Husdyrsektoren set i et bæredygtigheds perspektiv (økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed) Hovedvægten vil blive lagt på dyrehold, hvor forholdene er bedst videnskabeligt dokumenterede, og derfra bibringes de studerende en evne til at kunne reflektere over komparative aspekter til andre dyrearter. | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, cases og et større selvvalgt problemorienteret projektarbejde på gruppebasis samt ekskursioner. Kurset starter med vejledende forelæsninger som introducerer kurset og uddannelsen. Der gives en komparativ introduktion til forskellige betydende dyrehold, dyrenes placering i dyreriget samt stadier i dyrets liv der tilsammen udgør dets livscyklus. Forskellige former for hold og brug af dyr vil blive diskuteret i lyset af dyreetiske tankegange for at kunne forstå de forskellige dyreetiske tankesæt, som lever side om side i den moderne verden. Der gives en komparativ introduktion til husdyrhold ud fra et system synspunkt, for at kunne forstå de ligheder og forskelle mellem de forskellige faktorer der indgår og skal tages højde for ved hold af forskellige dyr. Den opnåede viden fra forelæsningerne vil blive brugt til at løse realistiske og praktiske problemer i forbindelse med løsning af et antal tematiske opgaver. Dertil kommer et større problemorienteret gruppeprojekt, som vil give de studerende mulighed for at udforske måden hvormed hold af dyr kan medvirke til at fremme menneskelig velfærd i bredeste forstand (økonomisk, ernæringsmæssigt, fysisk og socialt), samt de dyreetiske og miljømæssige problemstillinger der kan opstå i tilknytning til hold og brug af dyr. | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse Efter at have afsluttet faget, vil den studerende være i stand til: Viden . At kunne beskrive forskellige domesticerede dyr, deres livscyklus og relation til samfundet og miljøet, og kunne inddrage etiske og etologiske aspekter . At kunne forstå den systematiske indplacering af brugsdyr i forhold til deres naturlige oprindelse . At kunne beskrive de enkelte hvirveldyrklassers morfologiske opbygning og karakteristika . At kunne beskrive den grundlæggende opbygning hos forskellige dyregrupper . At kunne navngive en række almindelige dyr, deres karakteristika og levesteder . At kunne beskrive og vurdere de elementer der indgår i forskellige former for dyrehold, herunder forskellige fodermidler . At kunne reflektere over husdyrs behov i relation til fodring og nærmiljø samt betydning af omgang med mennesker og andre dyr . At kunne reflektere over fødevare produktionskæden (fra jord til bord) . At forstå globale livscyklusser og emissioner af miljøskadelige elementer der kan relateres til vores hold af dyr . At kunne udvise overblik over de forskellige opgaver der er knyttet til det husdyrfaglige felt og afgræsning til andre fagområder . At kunne beskrive de centrale dyreetiske teorier og forskellige velfærdsdefinitioner . At kunne beskrive de grundlæggende økonomiske sammenhænge forbundet med hold af husdyr Færdigheder . At kunne forklare hvordan hvirveldyr ud fra samme grundliggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis . At kunne forklare på et basalt niveau hvordan dyr fungerer som individer og hvordan grupper og populationer af dyr interagerer med mennesket og hinanden under forskellige miljøforhold . At kunne identificere og vurdere hvilke vigtige faktorer i et husdyrhold der kan have betydning for dyrenes livscyklus, præstationsevne og sundhed, og dermed den økonomiske og sociale betydning af husdyr for mennesket . At kunne analysere betydningen af forskellige typer af husdyrproduktioner for miljøet (inklusiv klima) og kvalitativt vurdere deres bæredygtighed, lokalt såvel som globalt . At kunne identificere og gøre sig overvejelser om dyreetiske problemstillinger ifm. menneskets omgang med dyr ved forskellige former for brug og hold af dyr . At kunne identificere, analysere og formulere en faglig relevant problemstilling . At kunne gennemføre en problembearbejdning . At kunne søge relevant litteratur, citere korrekt og udforme en litteraturliste . At kunne formidle faglige problemstillinger i skrift og tale, således at det lever op til normerne for videnskabelig formidling inden for fagområdet Kompetencer . At kunne henføre en bestemt anatomisk opbygning til en bestemt hvirveldyrgruppe . At være i stand til at kommunikere på fagsprog med henblik på at kunne diskutere sammenhæng i dyrs livsform, fysiologi og anatomi. . At være i stand til at samarbejde omkring organisering, planlægning og gennemførsel af et projekt . At være i stand til at håndtere komplekse problemstillinger . At være i stand til at diskutere husdyrfaglige problemstillinger i et etisk og samfundsmæssigt perspektiv . At være i stand til at diskutere forskellige former for husdyrhold i et økonomisk, miljømæssigt og socialt bæredygtighedsperspektiv | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Blok 1: Buchmann (ed.) (2009): Fish Diseases - An introduction. Biofolia Dahl et al. (2010): Styrk projektarbejdet. 2. udgave. Biofolia. Hickman et al. (2010): Integrated principles of zoology. 5 ed. McGraw Hill. Marcussen & Laursen (2010): Malkekvæghold - en grundbog. 5. udgave. Landbrugsforlaget McNamara (2006): Principles of companion animal nutrition. Pearson Prentice Hall. Blok 2: Fortegnelse følger senere. | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Mette Benedicte Olaf Nielsen, mon@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring, Tlf: 353-33065 Bjarne Schmidt Bjerg, bb@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Produktion og sundhed, Tlf: 353-33586 Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 353-33059 Christian Moliin Outzen Kapel, chk@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 353-32690 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||